Tuesday, March 31, 2015

Taska..... Pengasuh.... Mak Ayah... Sedara Mara

haaaa ni topik macam best setelah sekian lama aku tak menaip....rajin nya ntah bila-bila...malas je yang selalu...hahahahhaa...banyak idea nak tulis dan kongsikan...masa tu yang macam tak berapa nak cukup....al maklum la anak dah tiga kan..memang suntuk sangat masanya....

PENGASUH

jom kita diskas dan bagi pro n kons dalam topik kat atas....rata-rata dulu orang kata better la hantar pergi ke pengasuh ddari hantar taska sebab boleh fokus...tak ramai sangat budak macam dalam taska...kes pun jarang terjadi dengan pengasuh ni sebab direct dengan parents....betul...aku setuju part tu...aku dulu pun berpendirian macam tu...aku nak terbaik untuk anak aku....realitinya mana ada mak ayah nak bagi benda yang kurang baik untuk anak-anak unless la mak ayah dia ada masalah yang tersendiri....dulu masa aku duduk kajang memang aku lebih selesa untuk letakkan alisya pada pengasuh sebab bagi aku yang baru jadi mama ni..dengan financial yang tak berapa nak stabil time tu memang aku fikir pengasuh adalah pilihan terbaik aku....dengan bayaran bulanan yang tak sampai RM250 aku sangat selesa biarkan anak aku bersama pengasuh...kebetulan nasib aku agak baik...akak pengasuh tu memang teringinkan bby girl sebab die dah ada hero 2 orang.....tapi ada gak yang tak bestnya sebab kadang dengan senang lenang ko balik keje nak amik anak sekali tengok dpt sms kata anak ko ikut die g jusco beli barang.....bagi aku bukan apa...aku rasa macam anak aku ni menganggu jadual dia nak bersama keluarga...kot la kan time weekdays laki die plan nak cuti n ajk jejalan sebab weekend pack dah die terpaksa cuti mengejut dan dengan aku sekali terkena tempias tu...haa nampak tak.....itu ok le kan....belum masuk bab cuti raya nak balik kampung..menangis gak aku mikirkan cuti time tu.....kita plan lain kena pulak ubah last minit sebab babysitter nak cuti panjang blk kampung dia dan husband dia.....bab baju ke semua barang anak-anak aku memang bersyukur dapat ibu alisya ni sebab dia memang sangat tak berkira....dia basuhkan...dia masakkan kalau aku tak sempat buatkan bubur alisya time tu...pendek cerita dia tak berkira mungkin sebab dia memang ada ank kecik...so kalau masak tu masak sekali semua so sampai masa suap makan je la....basuh baju pun gitu....memang senang bab tu....aku memang suka dengan cara ibu alisya jaga dia...walau bukan 100% baik tapi aku tetap puas hati...sampai la dia mengandung balik dan alisya terpaksa bertukar babysitter lain....dan babysitter ni memang berbeza bagai langit dengan bumi antara ibu die sebelum ni....kalau dulu alisya terjaga..botol basuh bersih...makan terjaga...tapi sekarang even aku bagi dia lauk untuk masak kalau aku tak sempat pun dia tak bagi alisya time tu....aku dapat tangkap dia bagi alisya makan nestum je hari-hari..padahal dengan aku memang aku cuba minimize kan mengambilan makanan dalam tin untuk anak aku...botol berkerak...alisya selalu kena buli...kene cubit dan tolak dengan cucu dia...sian anak aku time tu dah le halus melidi...disebabkan aku tak ada option time tu aku tahankan perasaan tengok anak aku kena layan macam tu....tapi Allah tu maha Adil..satu hari aku nampak alisya kene dukung masa arwah suami babysitter tengah merokok...alisya memang kerap batuk sejak duduk dengan babysitter dia yang baru tu....dan masa tu aku pesan elok-elok alisya tak boleh kena asap rokok semua...terus anak dia sms aku cakap esok dia dah tak nak jaga anak aku sebab aku banyak hal...bayangkan betapa suka hatinya dia nak ambik ke tak nak anak aku....masa tu memang aku pun nekad tak nak hantar alisya...risau pulak kalau aku hantar jugak dia akan apa-apakan alisya....aku nekad carik taska pulak kali ni....rasanya dah sampai masanya aku bagi yang terbaik untuk anak aku masa tu...kalau terpaksa berkorban pun aku sanggup demi anak aku selesa time tu....so bermula la episod aku mengagau carik taska.....masa tu aku dapat a few taska area purajaya pecint 9.....satu tu rumah orang...tengok ramai budaknya...macam tak terjaga....meleleh je hingus anak-anak yang ada....sian tengok diaorg...aku kalau dah tengok macam tu mula la sayukan...tak jadi.....carik lagi....dapat jugak area precint 9 jugak rumah orang jugak tapi dia ambik beberapa rumah berdekatan dia buat taska...rate boleh tahan la masa tu....tapi hati aku tetap berat nak lepaskan anak aku kat situ...sebabnya budak terlalu ramai....rumah tu bertangga dan aku tengok botol susu anak-anak bergelimpangan....last choice aku jumpa satu taska ni...ada building sendiri...belakang je dari taska rumah-rumah tu...yang ni walau tak sesempurna mana aku rasa anak aku akan selamat kat situ....

TASKA

so bermula dari situ aku tawakal sepenuh hati hanya pada Allah bila aku letak alisya dekat taska....hari pertama nampak macam ok...teacher dia semakin lama semakin rapat dan sayang pada alisya....nak kata jaga bagus sangat tu tak ada la...tapi ok le dari babysitter nightmare sebelum tu...aku pun lelama senang hati tengok perkembangan anak aku....apa yang dapat aku lihat...aku rasa baik lah kita letakkan anak kita ni di taska...sebabnya...anak-anak dapat belajar lebih bila di taska...dapat belajar berkawan...dapat belajar bawak diri...teacher pun lebih fokus pada anak-anak kita sebabnya kerja die memang menjaga anak...itu amanah diaorg...so nak tak nak memang diaorg kene all out....di taska tu aku nampak alisya semakin bijak...pandai mengira...belajar dalam masa sama dia bermain...dalam masa sama juga dia tau bawak diri dia...yesss memang dia kanak-kanak...tapi dia tetap dapat sesuaikan diri dia dengan keadaan....memang dapat bezakan anak-anak yang kita tempatkan di taska..babysitter atau parents atau sedara mara ni....taska semua ikut masa..berjadual...time makan semua fixed...ada cakap kesian diaorg sebab nanti anak-anak macam kene paksa tidur siap cakap anak-anak kene ubat tidur...aku memula takut la jugak kan...tapi bila aku tengok alisya memang aktif dan tau anak aku selamat kat taska tu...

SEDARA MARA / ATOK NENEK

ni memang banyak terjadi sekarang...kita tak ada pilihan terpaksa tinggalkan anak-anak pada mak ayah kita atau sedara mara....hurmmm nak komen bab ni aku rasa macam tak patut kita tinggalkan anak-anak kita dekat sedara mara sebabnya bagi aku bab anak biarla ianya tiada kaitan dengan sedar mara atau mak abah kita...bukan apa...mulut ni ringan nak menegur kalau ada yang tak kena...nak pulak kalau kita hantar pada mak abah kita...memang diaorg nak...cakap tak percaya orang la..nak bagi yang terbaik untuk cucu la...tapi betul ke itu yang terbaik bila cara didikan tu tak kena dimata kita sebagai mak ayah anak kita sendiri..sudahnya kita makan hati bermasam muka dan dalam tak langsung akan keruhkan hubungan yang sebelum ni indah terjalin...bagi aku cukup-cukup lah mak abah...aku dan mak abah syah sibuk membesarkan kami selama ni...bab cucu-cucu ni biarla kami uruskan...sekarang dah tua bukan masa sesuai untuk diaorg bersama dengan anak-anak kecil walau atas dasar percaya ke apa....kesian kami lebih banyak pada mak abah yang terpaksa berkejar-kejar masak..uruskan hal rumah...uruskan cucu dalam usia yang sepatutnya dia rehat dan beribadat....macam tu jugak kalau dengan sedara mara...nak-nak pulak sedara tu ada anak sebaya dengan anak kita...huhuhuhuhu...ank tegur silap...tak tegur kita pulak makan hati...baiklah kita berurusan dengan orang yang kita tak kenal dalam menguruskan anak...jangan gunakan alasan keselamatan semata untuk dijadikan tiket kita buat macam tu...bagi diaorg mak abah kita niat diaorg baik...nak senangkan anak-anak...nak make sure cucu selamat....nak yang terbaik untuk cucu...

maaf la aku tau isu ni sensitif esp bila berkait dengan mak abh....bukan aku nak cakap besar...tapi dari hari pertama anak aku dilahirkan memang aku nekad aku tak nak susahkan sesiapa termasuk mak abah aku n mummy daddy...bukan aku riak ke bongkak...tapi aku kesian...aku tak nak diaorg rasa terbeban dek anak-anak aku...aku tak nak anak-anak aku terdidik dengan lebihan kasih sayang yang melampau sebab kita tau memang kasih sayang atok nenek ni memang tak ada batas...terlalu sayang...semua betul tak ada silapnya kalau itu adalah cucu....bukan aku kedekut kasih sayang anak-anak....aku sayangkan anak-anak dan mak abah serta mummy daddy la aku tak nak susahkan diaorg...mungkin la ada alasan parents lain yang terpaksa letak anak-anak pada sedara mara atau parents kita....

bagi aku....taska tu pulak bukan la 100% terbaik...ada jugak cacat cela nya....kalau silap langkah memang boleh makan hati jugak....nak anak-anak selesa kita berkorban la...korban masa..korban duit untuk bayar yuran yang lebih untuk anak-anak....

nanti aku share kenapa pulak taska tu terbaik...macam mana nak pilih taska yang terbaik untuk anak-anak....ingat ye untuk ANAK-ANAK....

No comments :

:: Track je ::