Thursday, October 2, 2014

:: Kenalkah kita dengan anak-anak kita ::

soalan yang menarik kan?

Kenal ke kita dengan setiap karakter anak-anak kita?

Mencabar ke bila anak-anak kita semakin membesar?

Apa solution yang terbaik untuk kita handle perangai setiap anak-anak kita?

Kalau anak kita baro sorang je...mungkin la kita akan belek anak tu je...hahahaha...tu pun bukan tiket untuk kita kenal anak tu 100%...sebabnya? kalau kita ibu bekerjaya...berapa sangat masa kita dengan anak-anak kita....mungkin dalam 24 jam tu...kita hanya ada masa 8 jam untuk kenal anak-anak kita....weekend mungkin lebih... 8 jam ni secara kasar je...ni kalau jenis budak-budak yang sepesen anak-anak aku...jenis mata susah nak lelap...kalau kena yang jenis tidur cepat tu...lagi la limited masa kita dengan anak-anak.....dan ni jugak applicable untuk ibu berkerjaya macam aku....yang mana pukul 8.30am masuk... balik sharp 5.30pm....nak kata amik kerja luar ke....kerja OT ke?outstation sana sini...meeting sampai malam...tu lagi limit masa dengan anak-anak....so bila tu kita nak kenal anak-anak kita?

sekarang ni...macam situasi aku...aku ada 3 org anak-anak comel...anak-anak solehah dan anak soleh yang aku tau memang sangat mencabar kesabaran aku kadang-kadang...tapi kebanyakan masa diaorg sebenarnya dunia aku...yess dunia aku...anak-anak dan suami dunia aku...bukan aku menidakkan dunia aku sebelum ni...hidup bersama mak abah dan keluarga aku...tapi sekarang bila dah berkeluarga sendiri aku juga teringin untuk rasa penat jerih mak dan abah aku membesarkan kami adik beradik....dan aku tengah lalui fasa tu...aku tengah merasa penat jerih tu....yang mana kadang benda tu boleh buatkan aku stress...tapi selebihnya buat aku tersenyum sendiri dekat ofis mengenangkan peel anak-anak....bila bercerita dengan shuben...bercerita dengan kawan-kawan ofis...kawan-kawan virtual aku...aku akan tersenyum...gelak berdekah mengenangkan peel anak-anak....

ok balik pada persoalan kenal ke kita dengan anak-anak?

macam aku....aku dah nampak sikit karakter anak-anak aku....alisya...anak sulung....anak yang sulung memang jenis yang protective...seorang yang selalu nak kan kemenangan...dia je nak lebih...dia je nak betul...dia je yang bagus...hahahahaha...dia nak adik-adik dia pandang tinggi dia...dia nak adik-adik dia jadi pengikut setia dia.....orang kata anak sulung ni berdikari dan manja....aku setuju gak tu...alisya memang sangat berdikari...dia faham sedari baby lagi dia kena berkorban masa lepaskan mama papa pergi kerja tinggalkan dia...duduk sendiri dengan ibu dia masa tu....dia memang berdikari....mudah juga jaga dia masa dia baby...tapi bab tidur aku memang kalah dengan dia....dia punya mata serigala kot...payah sangat nak tidur....mungkin sebab dia cepat dapat adik tu yang menyebabkan dia lebih berdikari dan faham kasih sayang dia harus dibahagikan dengan adik dia.....aku peratikan mostly anak sulung ni...dia punya tahap attention seeker tu sangat tinggi...mungkin sebab dia dahagakan kasih sayang atau dia sedang bergelut dengan emosi dia yang terpaksa berkongsi kasih dengan adik baru dia....sebelum ni...dia la pengarang jantung mama dan papa....dia je manja mama papa....dan bila jadi macam tu dia mula ubah peel dia...dia mula ubah karakter dia...semata-mata nak tarik perhatian mama dan papa...dia mula buat perangai yang menyakitkan hati mama papa...dia mula jadikan adik dia mangsa....sedar tak sedar dia dah jadi pendendam bila mama papa pulak terpaksa backup adik...bukan backup dengan niat untuk down kan dia...tapi sebab adik tu masih kecik dan baby....dia tak faham apa-apa....dan mama papa pun lupa yang anak sulung dia pun masih baby....baby dewasa yang juga perlukan perhatian mama papa...dulu aku suka cakap papa selalu lebihkan alisya dari adelia....masa tu aku buta...aku tak nampak rupanya tindakan papa tu betul...bila aku banyak luangkan masa dengan adelia...adelia jadi sangat bergantung pada aku....adelia sangat dekat dengan aku...dan itu yang membuatkan alisya jauh hati dan dia mula buat perangai yang boleh buat aku mudah mengamok dan marah dia bila dia mula uji tahap keimanan aku.....dan masa tu papa datang sebagai penyelamat...papa cuba untuk sejukkan hati dia...dia masih ada papa...papa masih boleh bagi sepenuh perhatian pada dia...walau kadang-kadang memang papa pun jadi bahan uji kaji dia...hahahaha...anak-anak sentiasa menguji bukan? dan akui alisya memang sangat menguji aku...alisya juga yang pandai ambil hati...alisya bijak berkata-kata....alisya bijak bawak diri....alisya sangat friendly....sekarang bila dia dah makin membesar...dia makin pandai menilai...menilai ikut tahap penilaian dia yang tak matang....menilai dengan apa yang dia rasa dan lihat.....lihat pada tindakan papa mama...dia kadang dah pandai jauh hati dengan mama papa bila adelia yang didulukan....macam mana nak cakap kan....bukan membezakan kasih sayang antara anak-anak...nauzubilla minzalik....aku tak nak anak-anak aku terasa hati dengan pembahagian kasih saynag yang tak adil...sakit sangat rasanya....disebabkan inginkan perhatian...dulu dia dimanja oleh semua..sebabnya dulu dia umpama berlian pada semua orang..mama..papa...atok..nenek..wan.. atok...tapi bila dah ramai pesaing...adik-adik..sepupu-sepupu yang sebaya dengan dia...dia jadi lebih agresif dalam mencarik diri dia...dengan pengaruh tv...dia dah mula macam-macam...pengaruh rakan sebaya lagi...aku dah mula mengandaikan macam-macam bila dia semakin membesar dan berkawan...aku sebenarnya kena jadi kawan baik dia...aku sebenarnya kene jadi telinga dan bahu dia....aku yang kena bertindak dengan rasional.....dia mudah dibawak berbincang....untung sebenarnya aku punya seorang anak perempuan yang pandai bawak diri....tapi tu la...kadang aku bila marah...aku jadi lupa...jadi tak rasional....

adelia...anak tengah....papa selalu cakap...kesian anak tengah ni...macam kurang kasih sayang....aku tak nampak celah mana kurangnya kasih sayang tu....anak no.2 karakter dia sebenarnya agresif dalam diam...nampak diam...nampak anti sosial...tapi hati dia....kering nya Allah je tau...kepala dia macam ada batu besar....keras bukan main...hahahaha...aku kadang surrender dengan dia...dulu sebelum ada adik dia memang manja....memang aku akui..kadang kakak menjadi mangsa hanya disebabkan dia....dulu kakak beralah...tapi sekarang dia dah pandai ungkit...mama papa sayangkan kak ngah je...semua orang benci kakak...semua orang tak suka kakak....jujurnya aku sebagai mama memang luruh jantung bila anak berkata macam tu...mana mungkin aku tak sayang dia.....kalau la mama mampu puaskan hati semua anak-anak mama....anak tengah ni kita kene pandai ambik hati dia...kena cakap lembut-lembut...kena pandai bertoleransi dengan dia...kene pandai hargai setiap tindakan dia...masa tu baru hati dia kana cair sikit....masa tu baru kepala dia akan lembut sikit...sangat tak suka bila dipaksa dengan kasar...dia akan jadi lebih agresif dan membatu dengan muka tak ada perasaan...kalau dengan kakak kita masih boleh bertoleransi...boleh ade perbincangan...tapi tidak dengan adelia....dia pun jenis manja...sebab aku ke yang lebih manjakan dia?eeerrrmmm rasanya tak..sebab aku ni orang tau dah macam mak singa dengan anak-anak...hahahaha...dah le diaorg gemar bergaduh kan....mana la mama tak memekik manjang kan....walau dalam kereta...pekik tetap pekik...jerit tetap jerit...baru rasa puas tu datang...hahahahaha...nak buat apa-apa pun yang melibatkan adelia...kene pandai tackle hati dia...kena pandai susun ayat supaya dia tau yang dia la yang diutamskan...bila bercakap macam tu kakak yang dengar akan berasap telinga...maka dari situ la timbul ketidakpuasan hati kakak dan tuduh mama papa sayangkan kak ngah.....nampak tak delima mama papa kat situ....cuba melindungi adik...tapi disalah ertikan oleh kakak....dah jenuh mama papa kene explain sebenarnya mama papa buat tu bersebab....kakak dia jenis menonjol...jenis suka kan perhatian...jenis yang nak orang selalu puji dan hargai dia....jadi bila dia rasa ada pencabar dia mula rasa tak selamat.....kak ngah jenisnya yang nampak mudah dibentuk tapi secara dasarnya dia jenis keras kepala dan bukan jenis verbal action....dia kena contact action...tak boleh hanya bercakap dan harapkan dia bertindak...contoh kalau kejutkan dia bangun...tak boleh hanya kejut manja-manja.... "kak ngah bangun...kak ngah bangun syg nak pergi scholl" no dia bukan jenis tu...dia jenis yang angkat dia...peluk....dan masa tu baru cakap... " bangun syg kita mandi nak pergi scholl" papa kata tak elok kejut gitu nanti dia terkejut dan menangis...tapi sebenarnya dia tak nampak yang anak dia jenis yang nak kan tindakan bukan perkataan semata-mata....dia nak kan body contact tu ada selain dari belaian secara verbal....owh yes...sekarang kak ngah bintang hati papa...bukan beza ye..tapi dia sekarang papa's girl.....sebab kata papa...hanya papa je yang faham dia sebab mereka sama-sama anak no.2....hahahahaha...boleh itu ye papa???..mama nak carik geng macam mustahil pulak sebab mama anak no.6...pengsan mama kalau nak sampai kesitu....

dan sekarang aku tengah mengkaji peel imam muda aku.... Khaleef Amsyar.... ape peel dia aku masih kaji...masih nak tau apa jenis kataktor dia....tapi yang aku nampak dia ada peel alisya..berdikari...pandai bawak diri dan bermain sendiri....baran dan manja ada macam kak ngah sikit....happy macam kakak......

anak-anak sentiasa mengajar kita...sentiasa menguji kita...betul le kata orang...anak itu madu...anak itu racun...anak itu penawar....bahagia punya anak memang tak ada nilai...biarla orang nak kata apa sekalipun...sebab hanya kita yang tau siapa anak kita...kehendak anak kita....kemahuan anak kita....cuba la jadi ibu bapa yang terbaik untuk anak-anak...jadilah sahabat dan bahu yang empuk untuk anak-anak...moga aku dan shuben berjaya berikan yang terbaik untuk anak-anak....masih belajar...masih baru dalam institusi keibu bapaan ni...hahahahaha...

good luck to me...and good luck to all...belajar mengenal anak tiada ruginya sebab mereka adalah saham akhirat kita nanti.....



No comments :

:: Track je ::