Thursday, July 3, 2014

:: Dugaan Bertingkek Siri 2 ::

jom kita sambung balik al kisah dugaan bertingkek aku.....hihihihihi,,,,

2 minggu lepas aku admit dan operation...aku masuk ofis. dengan semangat baru...owh ye...masa aku sakit tu...bagi aku tu adalah masa dimana aku mendapat kesadaran tentang siapa diri aku...kenapa aku ada dibumi Allah ni....dan aku terus kaji segala kelalaian aku sebelum ni.... syukur Allah bagi aku teguran dengan cara yang sangat lembut pada aku.... Dia bagi aku kesakitan yang amat sangat...yang buatkan aku terfikir jika Dia berkehendakan sesuatu maka jadilah.... kesakitan yang aku hadapi tu memang susah nak terangkan....sakit yang teramat.....sampai nak bernafas pun susah....serik sangat aku....sampai anak-anak aku menangis dan takut tengok keadaan aku.....

duduk kat rumah cuti rehat bukan lah rehat sangat...aku masih lagi menanggung ketidak selesaan sebab strain yang ada pada saluran buah pinggang aku....aku amik masa cuti yang doktor bagi untuk kaji diri aku balik....syukur Allah...syukur sangat....

seminggu lepas masuk kerja...hero bujang aku tetiba tak sihat....demam, batuk dan sesema....memang menakutkan sebab dengar nafas dia macam tak best....aku gagah bawak dia jumpa Doc Syed... Pediatrician di KPJ Seremban yang sangat humble dan ikhlas bagi aku.....masa dia dengar lung Khaleef muka dia berubah....tapi still cakap berlapik....dia kata apa kata kita ambik darah dia dulu...tengok macam mana....tapi aku tau dari riak muka dia macam ada tak kena...kebetulan masa tu sepupu diaorg kene warded di KPJ gak....dedua beradik...dan anak-anak aku semua memang rapat dengan sepupu diaorg....sementara menanti keputusan darah...aku lepak sekejap kat ward anak buah aku....sampai masanya Doc Syed inform macam ada sesuatu tak kena....mesti la bukan good news kan....lung Khaleef tak clear dan terpaksa kene warded gak....sedihnya aku....sebabnya aku tak jangka sampai tahap tu pulak keseriusan anak aku....dalam keterpaksaan aku setuju Khaleef warded....dalam hati aku macam tak mustahil Khaleef ikut sama tak sihat sebab dia baby lagi dan antibodi dia masih lemah...tu pun dia mampu lagi bertahan 2 minggu sebelum kene attack yang teruk....dugaan datang lagi bila bilik tak ada...ramai sangat budak sakit time tu...sian nye dengan anak bujang aku... nak tak nak aku terpaksa berulang dari rumah ke emergency semata-mata nak amik nebs untuk Khaleef 4 jam sekali....dah berkampung aku kat situ....dari hari Isnin aku tunggu...hari Rabu baru dapat bilik...syukur Alhamdulillah dapat bilik single sebab aku tau Khaleef akan mengamuk sebab tak sihat dan anak-anak aku semua sekeluarga akan stay hospital sekali...bermula la percutian keluarga kami di hospital....secara tak langsung aku dah berjiran dengan adik ipar aku yang duduk bertentangan bilik dengan bilik Khaleef....Doktor gelak je....sian dia kata...memang kesian la... dah jadi percutian keluarga di KPJ Seremban....nak dijadikan cerita pulak...maghrib tu abang ipar aku pulak call bagi tau anak bujang dia jatuh basikal dan on the way ke KPJ jugak nak tengok macam mana.....sampai hospital...buat X Ray semua doktor kata patah....maka secara tak langsung memang kena duduk ward jugak la kan.....complete sudah percutian keluarga kami...hahahahaha.... drama berdiri sangat tau....

duduk kat ward memang kesian tengok anak-anak... Khaleef secara tak langsung sebab kahak dia banyak doktor terpaksa buat physio kat dia untuk longgarkan kahak dan sedut la lepas tu...addoooiii sebaknya aku dengar khaleef kene tepuk-tepuk...kene sedut pulak lepas tu...rasa macam aku nak sepuk balik MO yang buat tu....tapi mengenangkan untuk kesejahteraan anak bujang aku...aku relakan....dah le batuk...dia cirit birit la pulak....habis melecet bobot dia sebab banyak sangat membuang.....sudahnya memang kena masuk drip sebab banyak sangat membuang....benda yang paling aku tak suka jadi la pulak.....antibiotik on drip dan masuk air sekali...dalam aku tak sedar kaki anak aku dah bengkak teruk sebab air masuk banyak...habis melecet kaki dia bengkak besar....lastnya doktor stop kan drip sebab nampak macam ok sikit plus kaki dia memang nampak teruk....aku pun tak sampai hati nak tengok.....

berhari jugak duduk hospital...nak dijadikan cerita....doktor macam bagi hint yang ahad tu boleh balik...so memang aku happy la kan sebab dah penat duduk hospital...nak tengok anak aku kene cucuk sana sini memang aku tak sampai hati...adik ipar aku pulak sabtu tu boleh balik....nak dijadikan cerita....petang sabtu tu tetiba perut aku sakit...sakit macam gastrik tu...aku ingatkan aku salah makan taugeh...sebab sebelum ni memang aku pantang taugeh...perut akan bloated....sakit yang aku alami hampir sama dengan kesakitan aku dua minggu lepas....pelik jugak rasanya sebab aku ingatkan aku tak kan hadapi sakit tu lagi.... owh ye...lepas dari operation aku sebelum tu...seminggu sekali mesti aku akan kena attack sakit yang sama...sakit macam gastrik yang teruk sangat dan pedih hulu hati yang sangat kronik....sakit tu sampai tangkap ke belikat aku....sekali lagi aku diuji...sakitnya Allah je yang tau....aku ingatkan kejap sakit tu sebab sebelum ni lepas makan ubat Alhamdulillah sakit akan reda...tapi kali ni sakit tu berpanjangan....dari lepas asar sampai la ke tengah malam sakit tak surut...muntah dah berkali-kali...cirit birit pun sama...dalam kepala aku tak ada lain melainkan aku keracunan makanan...still keracunan makanan jugak yang jadi mangsa.....

tengah malam tu sekali lagi aku surrender....mintak nurse hantarkan aku ke emergency.....kebetulan doktor on call masa tu Dato' Marina...doktor yang sama ambik kes gastrik aku sebelum ni....setelah dia cek dia kata memang perut aku tengah meragam dan keras sangat time tu...nak tak nak kena on drip dan masuk ward.....aku ternganga.....anak aku dalam ward...aku pun kena masuk ward sekali....aku mintak budi bicara doktor untuk benarkan aku duduk satu ward dengan anak aku....nasib baik doktor boleh nak tolerate....tapi dengan syarat aku still kena amik satu katil di ward yang berlainan....aku on je as long as aku dapat stay sebilik dengan anak aku....malam tu aku sebilik dengan Khaleef dan kami berdua sakit bersama.....touching sangat le...hahahahahahaha....

pagi ahad tu Doctor Syed round ward pun gelak sebab ada pesakit tua katanya....aku tersenyum kambing je la....bila time aku kene cek...aku lari kejap pergi ward sebelah sebab nurse memang dah inform aku awal-awal....melalui apa yang doktor cek...dia nasihatkan aku untuk buat endoscopic esok yang mana camera akan dimasukkan melalui mulut aku untuk tengok tahap mana acid gastrik aku dan nak pastikan samada terdapat ulcer tak kat usus aku.....dah pulak kan.....tapi masa aku still positive....aku hanya sakit biasa...gastrik biasa...manja-manja kata orang....aku mintak kebenaran Doktor aku...Doktor Tang...General Surgeon di KPJ untuk benarkan aku balik sama dengan anak aku sebab ahad tu memang patut Khaleef discharge pun...nasib baik doktor bagi kebenaran untuk balik....tapi balik dengan drip ditangan sebabnya esok pagi-pagi aku kena pergi hospital untuk buat endoscopic tu.....whatever la doktor...janji aku dapat balik.....

balik lak aku melasak...sampai nak tercabut line drip aku.....hahahahahahaha....

TBC dugaan bertingkek ni...berjela sangat aku taip....

No comments :

:: Track je ::