Wednesday, March 12, 2014

FPP - Part 2 : Welcome My Hero

11/11/2013

Setelah dihalau oleh pihak Hospital Putrajaya...aku balik dengan perasaan yang sangat kecewa....En.Suami pun berangin je sebab doktor tak datang untuk cek aku....apa guna katanya ambil FPP kalau layanan sama saja macam patient lain....perbezaan cuma bila every checkup dapat doktor sama dan kalau bersalin nanti doktor yang sama juga la yang akan menyambut kelahilaran Khalifah kami....itu pun kalau nasib baik ye...kalau nasib kurang baik...mungkin ketika aku nak meneran tu Doktor Hamidah tak ada atau ada urusan lain...kes aku akan diambil oleh Doktor FPP yang lain yang mana sudah diketahui umum kesemuanya LELAKI....dan En. Suami seboleh mungkin nak menjaga aurat aku ketika waktu aku bersabung nyawa tu....katanya bukan darurat lagi masa tu...so memang ada pilihan...dan kenapa perlu tutup mata hanya kerana nak tangkap muat....

so aku menurut katanya....kalau ikutkan pun memang aku pun malu nak bersalin dan disambut oleh Doktor Lelaki....kalau diizin Allah memang aku akan cuba menjaga aurat aku sebaik mungkin...ok dah melalut...hahahaha...so ditakdirkan Allah....aku memang sakit petang tu....kebetulan jiran aku kerja sebagai staff nurse kat KPJ...memang sebelum ni dia ada pengalaman bertugas di Labour Room....so dengan ihsan dia...dia datang untuk cek kedudukan baby masa tu....dia pun terperanjat kenapa aku disuruh balik sebab baby dah turun dan dia pun tak yakin aku dapat tahan tak sampai esok pagi...aku yang dengar memang cuak le....dengan izin Allah akak nurse tu offer diri dia untuk booked kan Doktor Rosy....aku memang bersyukur sangat sebab sebelum tu aku call memang memanjang penuh je Doktor Rosy tu...malam tu aku memang tak boleh tido...tawakal je walau terpaksa tahan sakit-sakit manja...

12/11/2013

esoknya...pagi-pagi lagi aku siap semua kelengkapan...beg baby dan beg aku...aku siapkan..sebab memang aku harap aku dapat bersalin hari ni...dengan semangat yang jitu...aku pergi KPJ seremban...first time jumpa Doktor tu bagi aku dia sangat friendly...cakap pun lembut....sejuk sikit hati aku...sakit tetap ada...dia cek aku...buat procedure mana yang patut...die cek VE...memang jalan dah bukak...dia bagi aku option macam mana...aku lastnya mintak diinduce...walau aku pernah rasa sakit induce masa bersalinkan Adelia..aku tetap nak cuba kali ni...sebabnya aku memang tak tertahan sakit yang ada..dengan tak boleh melangkah...nak bergerak susah....Doktor Rosy tu tak banyak cakap...terus book bilik aku...book labour room...masuk labour room bohong le aku tak berdebar...aku cium puas-puas kakak dan kak ngah...tak tau apa akan jadi masa aku berjuang nanti....doa...doa..doa...dan akhir sekali aku tawakal....berbekalkan pesanan kawan-kawan...aku jadikan doa Nabi Yunus....doa untuk permudahkan bersalin...aku amalkan jugak beberapa zikir lain yang mana aku lebih berkesan dar air selusuh...memang aku boleh control sakit aku....

aku diinduce tepat jam 12.30...doktor induce aku melalui drip je...aku tanya kat midwife tu...kenapa bukan induce tablet macam masa bersalinkan Adelia...dia kata sebab kes kali ni aku nya jalan dah bukak...induce tablet untuk kes yang mana belum ada laluan lagi....pukul 1.30 aku masih lagi boleh gelak-gelak main FB n whatsapp kawan-kawan...mak call beberapa kali pun still boleh borak macam biasa....sebak jugak hati sebab mak tak dapat ada masa aku berjuang kali ni...masa Alisya dan Adelia..walau mak tak ada dalam bilik bersama aku...tapi aku tau mak ada hampir dengan aku....tapi aku tetap bersyukur sebab Papa sepanjang masa teman aku....cuma dia keluar sekejap untuk lunch dan uruskan anak-anak....aku pun tak senang hati tinggalkan anak-anak aku..budak-budak tengah lasak..kesian kat wan dia nanti...Doktor bagi tempoh mungkin aku akan bersalin malam ni...lepas waktu klinik dia akan datang untuk pecahkan ketuban aku katanya....aku pun ok je la...sebab aku masih mampu tahan sakit tu...dah nak dekat asar...aku call Papa suruh datang cepat sebab sakit dah mula menyengat...but still boleh tahan....masih boleh bergelak ketawa dengan kawan-kawan whatsapp...tepat azan asar...Doktor datang cek VE dan terus pecahkan air ketuban....dan dari situ bermula la kesakitan tahap melampau aku....Handphone...tab...semua aku campak ketepi...sakit dah tak tertanggung....masa ni Papa dah start cuak..sebab baru kejap tadi aku ok...masih boleh senyum dan borak...Doktor kata maybe dalam pukul 10.30 aku akan bersalin...

aku masih menahan sakit...sakit teramat...setiap kali contraction datang aku istighfar....sakit memang rasa nak menjerit..sebab memang tak tertahan...midwife suruh aku amik Laughing gas...aku tolak..sebab mengikut pengalaman aku...gas tu tak membantu aku pun...menyusahkan aku lagi adalah....aku mintak epidural....sebab memang tak tahan...midwife kata tunggu dulu bagi dia cek laluan....die terperanjat sebab dalam masa setengah jam....jalan aku bukak cepat...dari mula-mula 3cm terus bukak sampai 6cm...epidural dah tak membantu time ni kata dia...so aku kene menahan sakit...dia offer aku pain killer melalui injection Pedethine...aku refused gak memula sebab aku ada baca benda tu akan buatkan aku mengantuk....tapi disebabkan sakit yang tak tertahan aku amik jugak....and yeeeessss....ubat tu macam ubat pelali buat aku lalok...buat aku macam khayal...tapi sakit masih ada...tak sampai 10minit pun midwife tu cucuk aku...aku dah rasa baby dah nak keluar....midwife datang sekali lagi...dia terperanjat sebab dah bukak penuh....

kelam kabut call Doktor balik sebab dah nampak kepala baby....1...2..3..PUSH.....tak berjaya....try lagi...tak berjaya lagi....disebabkan ubat pelali tu...aku terlena....Papa dah cuak...berkali-kali dia tepuk muka aku suruh bangun....eehhhh tertido ek aku....terjaga balik...aku push balik.....1..2..3...PUSH.....tetiba dengar Papa jerit....dah keluar...lagi sayang...pushhhh.....fuuuhhh Alhamdulillah...selamat aku lahirkan putera hati...its a BOY.....terkeluar gak lah airmata Papa...hero yang ditunggu telah tiba...Papa diberi kesempatan kali ni untuk potong tali pusat Baby...sekali lagi Papa touching...hahahaha...Mama? dengar suara hero nangis cukup buat mama rasa sangat bersyukur....

total sakit mama yang serius tak sampai 2jam...sejam pun tak sampai rasanya mama tahan sakit yang sangat hardcore tu.....azan jam 4.22....aku bersalin pukul 5.17....kejap kan...tapi hazab bukan main...hahahaha

Lepas je Muhmmad Khaleef Amsyar keluar...Doktor terus letak Khaleef atas badan mama....dan dia masih menendang-nendang....mungkin masih ingat dia ada dalam perut mama lagi...perasaan masa tu?Alhamdulillah...sangat indah...sangat manis....sama seperti kali pertama melihat Alisya dan Adelia....

so penyudahnya Muhammad Khaleef Amsyar mempunyai kod negeri yang berbeza dekat no pedaftaran dia...05...hahahaha....memana je la Khaleef asalkan sihat dan selamat...

untuk FPP pulak...aku memang dah hilang kepercayaan...aku tau ramai berebut-rebut nak amik pakej yang ada...dan memang tak luak pun kalau setakat sorang dua patient yang lari dari dia....untuk aku...aku puas hati dengan servis Doktor Rosy die KPJ seremban....area seremban aku pernah pergi jumpa beberapa gynea jugak untuk pregnancy kali ni....antara nya Doktor Pang di Columbia Asia...yang mana aku terus tak pergi sebab dia advice aku buangkan baby ni kalau tak larat nak carry....Doktor Asmah...Salam Senawang...dia reject kes aku dan suruh aku bersalin Putrajaya...

so sepanjang aku mengandungkan Khaleef banyak jugak doktor yang terlibat...memang banyak opinion aku mintak untuk memastikan aku dapat hanya yang terbaik untuk Muhammad Khaleef Amsyar..

dan bermula la perjalan dalam pantang aku....huhuhuhu...nangisssss....

No comments :

:: Track je ::