Thursday, October 10, 2013

:: Menjelang 33weeks ::

journey makin panjang....aku tetap sabar mengharungi saat indah ini....nikmati selagi terdaya....sebab aku tau nanti aku tetap akan rindukan saat ni...saat rasa baby main-main dalam perut....

last week kejadian yang tak jangka terjadi...tergolek masa nak ambil wudhuk dekat surau ofis....aku sendiri tak jangka benda nak jadi....selalu ok je....tapi hari kejadian kepala aku memang agak ting tong sikit...dah nak migrain sebab keluar lunch hanya untuk makan sushi...sangat teringin makan sushi masa tu...so sebelum meletop aku rasa baik aku nikmati sushi sepuas mungkin....hahahahaha...dan sudahnya kepala dah macam nak meletop....jalan dah terhuyung hayang....tapi kene kuat jugak sebab kalau aku lembik nanti efek boboi dalam perut ni kan....sudahnya jatuh terduduk nasib ada sorang akak kat surau masa kejadian...aku terus menangis....tak pasti nangis sebab sakit, risau atau MALU....hahahahahaha...

gagahkan diri jugak....tapi aku still berkira-kira samada nak ke hospital atau ke klinik...kalau ke hospital aku yakin aku akan ditahan di ward selama sehari untuk observation....aku masih trauma dengan ward since minggu sebelum tu aku baru je jadi penghuni ward.....tak mau la aku...rasanya kalau aku masuk ward banyak hal jadi dan akan menyusahkan banyak pihak.....jangan salah sangka ye...bukan tak sayang baby...tapi aku masih ada lagi tanggungjawab pada suami dan anak-anak...so nak tak nak aku pergi ke An-Nur Putrajaya Presint 9...niat dihati nak jumpa Doctor Maria...dia pulak ada kat Klinik Maria Alamanda...malas la pulak nak ke sana...so aku decide terus je la check kat An Nur P9...jumpa Doktor Yuzlinda tak silap aku nama dia....aku ingat tak ok...friendly macam Doktor Maria jugak....die memang check betul-betul masa tu...scan semua nampak heartbeat baby macam ok...normal....check uri takut terlekang dari rahim....check kot ade darah beku dalam uri....Alhamdulillah....semua nampak normal...tapi keadaan aku yang nampak tak berapa normal....memang sakit la ari-ari aku, belakang dan peha aku....so dia tengok pun nampak risau....nak refer aku pergi ke hospital....aku tak nak sebab yakin baby ok...aku akan monitor movement baby...bleeding ke tak...atau ada sebarang leaking...so far sampai hari ni ok...Alhamdulillah...cuma malam isnin je la...sebab aku terlalu aktif melawan sakit aku...sabtu dan ahad aku pulun kemas rumah sebaik mungkin....basuh semua baju baby....susun masuk almari...kemas bilik....kemas rumah...lipat baju-baju yang dah macam everest tu....aku fikir dari aku baring menahan sakit...tak ada solution jugak kan....baik aku exercise sikit...manja sangat pun bukan sakit reda....aku kene bangun dan kuatkan semangat.....

Selasa pergi hospital sebab rasa tak sedap badan...rasa macam leaking...as usual kene buat CTG untuk tengok ade contraction ke tak....check jantung baby..check semuanya....seluk mana yang patut....dan Alhamdulillah...semua clear...dapat MC untuk semalam....tapi tak ada bagi impak besar pun MC sheet tu....aku tetap kerah tenaga aku non stop buat itu ini....mama kene kuat....untuk baby dan kakak-kakak....malam tadi bila time nak rehat....fulaaammmaaakkk....tak boleh nak gerakkan badan langsung...berbisa mencucuk...maybe sebab muscle terlalu penat dikerah untuk memuaskan hati sendiri...hahahahaha...baby pun bukan main mengeras...marah kot sebab mama tak rehat-rehat....

Pagi ni 10/10/2013...aku pergi checkup yang menjadi rutin aku 2 minggu sekali...as usual check HB....hahahahahaha...turun mendadak HB aku...timbang berat...turun jugak....gula ok...movement dan jantung baby ok...Alhamdulillah sekali lagi....

by 33weeks....aku semakin tak larat nak melangkah....mood aku? tak ada minat yang mendalam untuk berbicara lebih....lebih kepada mood aku masa 1st trimester...lebih suka duduk bersendirian...suka browse-browse internet....dengar lagu....berborak dalam wassap tak apa kot...hahahahaha...pelik lak bab tu...kadang terkekek-kekek sendiri....bebear pun heran sebab dari muka tak ada mood terus tergelak sorang...macam misteri sangat kan...

makin hampir...makin berdebar...makin takut...makin terasa adakah aku akan berjaya kali ni....adakah aku akan dipermudahkan oleh Allah nanti....adakah aku masih lagi berpeluang untuk bernafas lagi nanti....aku sentiasa berdoa agar anak aku selamat dan sihat tubuh badan, akal dan fikiran nya....aku akan berjuang sebaik mungkin untuk melahirkan zuriat aku kali ni...aku kene kuat....

ao another 5 weeks to go untuk cecah usia 38 minggu...owh yes...target aku memang nak cecah maximum 38minggu je kandungan aku....kalau by 36 ke 37 minggu baby nak keluar pun aku pasrah walau border line.....aku dah terkedek-kedek jalan macam penguin...orang-orang jumpa aku cakap macam dah nak due sangat aku...ada yang advice suh aku cuti je....sebab kali ni memang lain...mengah lain macam....dugaan kan...bahagian kita berbeza....dugaan juga berbeza...so redha dan enjoy selagi diberi peluang.....

i am a happy mother...kesian pada bebear aku yang terpaksa menjadi supir ke hulu ke hilir kejar aku...marah aku sebab tak pernah nak duduk diam...tak pernah nak rehat sebaiknya...bukan degil...tapi aku kene buat...sebab aku lagi puas bila aku dapat lakukan semuanya sendiri......

No comments :

:: Track je ::