Tuesday, October 8, 2013

:: Jagalah AMANAH ini dengan BAIK ::

aku tergerak hati nak menaip pasal kes ni sebab zaman sekarang banyak sangat sakit yang pelik-pelik menyerang anak-anak kita....antara kita sedar atau tak...ambil peduli atau pun ambil mudah...aku menaip diatas sebab kasih aku pada anak-anak aku....Alisya Sufiya dan Adelia Sufiya...puteri hati aku selamanya....

seperti orang sedia maklum Alisya memang telah doktor sahkan ada penyakit asthma...walaupun bukan tahap kronik...bukan tahap keluar masuk hospital sebulan sekali...tapiiiiii....kalau tersalah langkah dalam penjagaan memang aku pasti dia boleh jadi 'pelawat setia' rumah sakit tu....seingat aku dulu....Alisya kena asthma since dia 8 ke 10 bulan....mungkin sebab masa tu keadaan kawasan rumah aku yang betul-betul belakang kilang...atau mungkin sebab masa tu jugak alisya terpaksa bertukar babysitter sebab ibu dia dah sarat mengandung....masa tu aku ingat lagi bila aku cakap pada babysitter baru dia supaya jauhkan Alisya dari suami dia yang merupakan perokok tegar.....tapi sudahnya aku dapat sms menyatakan yang dia dah tak nak jaga Alisya sebab banyak sangat komplen aku...benda dah lama...masa tu memang titik tolak Alisya kerap batuk...aku rasa dekat 3 bulan non stop batuk...macam-macam ubat dah bagi....klinik dari yang biasa sampai la ke pakar...lastnya dia dapat inhaler....ambil puff menggunakan aerochamber...masa tu harga bukan halangan...asalkan anak aku sihat.....

semakin hari semakin Alisya teruk....batuk kejap je elok lepas tu datang balik....tidur malam terjaga hanya untuk muntah....main sikit muntah...salah makan sikit muntah.....masa tu aku memang tak ada pendedahan sepenuhnya tentang asthma ni...so nak dijadikan cerita aku ditemukan dengan ofimate aku yang baik hati...dia kenalkan aku dengan doktor yang jugak baik hati...doktor ni sangat istimewa bagi aku...tapi jodoh aku tak lama dengan dia sebab dia dah dijemput Allah....memang rasa kehilangan tak ada dia...sebab dia yang mendedahkan aku dengan apa itu asthma...apa, bagaimana, kaedah untuk elakkan dan ubati penyakit yang kita nampak simple tapi merbahaya ni especially bagi kanak-kanak yang tak tau nak luahkan tahap mana kesakitan diaorang...tp aku sebagai mama...sebagai orang dewasa rasa sangat terseksa tengok bila die kene attack....

so dengan penerangan yang ada...pendedahan cara untuk elakkan...cara untuk atasi masalah asthma ni...aku bertukar automatik menjadi seorang mama yang cerewet...macam tu jugak papa yang memang sedia ada cerewet....berlipat kali ganda la cerewet dia lepas dapat pendedahan lebih tentang asthma ni....setiap apa yang die nak makan aku jaga....aku kena ambil tahu makanan apa yang dia alergik dan tak boleh ambil....memang kene buat kajian dan R&D sendiri bab ni.....penah terjadi...tanpa aku sedar masa kenduri orang bagi dia makan tembikai....balik rumah habis muntah dengan jayanya....dan bila dah start muntah...tu la petanda yang tidak baik....die terus kene attack....batuk non stop...tengah malam tak boleh tidur...nafas laju dan nampak sesak....menangis die menahan sakit dada...iye aku faham sebab aku nampak depan mata tapi aku tak dapat nak pikul sama sakit tu....sudahnya pergi hospital ambil nabs....ubat batuk...baru lega dan tidur....so tembikai memang berada dalam tangga teratas makanan terlarang untuk alisya....lepas tu cuba pulak dia kunyahnya coklat macam makan nasik.....dan yes....muntah sekali lagi.....so aku terpaksa masukan jugak makanan kegemaran kanak-kanak tu kedalam list yang tidak sepatutnya dijamah dek alisya....

orang tak faham....cakap aku terlalu kawal pemakanan anak...kesian anak tak dapat nikmat kanak-kanak...tak dapat makan macam budak-budak lain....so? aku nak tanya balik...kalau anak aku kene attack...anak aku tak sihat...diaorg nak bertanggungjawab ke....diaorang nampak tak seksa anak aku?tak nampak kan....so pada pihak sekolah aku dah maklumkan hal ini....apa yang boleh dan tak boleh untuk alisya....sampai sekarang aku masih mengawal pemakanan dia...sampai bila?ntah la....biar aku paranoid dari aku menangis nanti....dan adelia juga aku memang cover bab makanan ni sebab kes dia juga berbeza....tonsilitis yang teruk....so silap makan pun muntah-muntah...owh yes memang anak aku ganjil....dan disebabkan keganjilan diaorang membuatkan anak-anak aku sangat istimewa bagi aku....ade kebaikan jugak kan...at least anak aku tak makan makanan yang tak ada khasiat...makanan yang tak bawak apa-apa kebaikan....jajan ke memang boleh dikira dengan jari bila je aku bagi diaorang makan....biar la anak aku merenggek sikit dari aku menangis menyesal tak sudah....suatu hari nanti pasti diaorg akan faham dan hargai kenapa aku dan bebear aku control diet diaorang....sebab aku SAYANG anak-anak aku....

so pada ibu bapa yang senasib aku....tolongla jangan ambil sambil lewa pemakanan anak-anak...walau kita kesian...walau kita kata ish biasa la budak...tapi disebabkan pemikiran macam tu la anak-anak kita tak dapat nak bezakan apa yang elok dan tak elok untuk diaorang...diaorang tak dapat bezakan kebaikan dan keburukan sesuatu...tak kira la pemakanan atau apa saja didepan mereka....cerewet demi kebaikan anak-anak aku rasa patut...tambah pulak terpaksa berhadapan dengan keadaan macam aku.....

so untuk alisya memang aku dah list kan :-

no choclates
no gulai labu
tembikai
durian
milo
madu
peanut butter
berminyak-minyak sangat pun tak boleh....

hahahahahaha...memang patut anak-anak aku kurus....mama cerewet  rupanya....tak pe lah anak kurus sebab awak memang special...tak sama dengan yang lain....jaga makan k sebab yang menanggungnya hanya kita....

jaga lah AMANAH ALLAH ni sebaiknya.....aku tak nak menyesal kemudian hari....hopefully anak-anak mama akan faham kenapa mama papa bertindak macam ni...bukan kejam...tapi kami SAYANG kamu sangat-sangat....

pada yang lain...kalau aku termarah anak aku dengan makanan yang korang terbagi...maafkan aku ye...bukan tak sudi....aku jugak faham korang tak tau kisah anak-anak aku....aku tak salahkan...jangan marah kalau mama papa yang telan...hahahahaha...memang patut la badan mama papa kian maju kehadapan.....nombor kat penimbang digital laju je ke angka yang lebih...demi anak-anak.....



No comments :

:: Track je ::