Friday, September 6, 2013

:: Surprise....surprise ::

hellloo...helllooo...

kita bersiaran balik...lama dah update blog ni....hahahahaha...dah namanya pun 'taip bila rajin' kan....so tunggu le mood nak menaip tu datang baru le boleh update....hahahahaha...

sekarang usia kandungan aku dah masuk minggu ke 28...kejap je kan rasanya kan? rasa macam baru je aku buat urine test dan kene tebuk....aku sekarang teruskan monthly checkup aku di Klinik Kesihatan Presint 11, Putrajaya....dan dalam masa aku checkup gak kat Hospital Putrajaya...amik skim FPP....haaaa apa tu FPP rasanya ramai kot tahu apa itu FPP....yang mana skim tu lebih kurang private....boleh pilih doktor...waktu lawatan dan sebagainya....ward dan layanan pun akan dapat kelas pertama...katanya la kan....ni 1st time aku nak try skim ni...ramai gak orang cakap itu ini pasal skim ni....so soon aku akan review pasal skim ni dan procedure untuk dapatkan skim ni....

masa usia kandungan aku masuk usia ke 25 minggu aku ada buat 3D & 4D ultrasound untuk kenal pasti kedudukan baby...jantina baby...semua details pasal baby....sebabnya masa usia kandungan baby 15minggu doktor di An Nur Putrajaya yang mana ketika itu Doktor Maria Sani yang buat checkup tu....masa scan tu doktor kata ventikal otak baby macam ada growth yang abnormal....macam ada lebihan air dalam kepala dan possibiliy untuk menjadi baby yang berkepala besar dan terlebih cecair dalam otak tu tinggi...sebagai parents memang la kami berdua risau akan kandungan yang kami nantikan....haaa nampak tak cabaran belum hilang sepenuhnya....hahahahaha...plus doktor nak tengok kedudukan uri aku sekali masa tu....so bagi aku dan husband baik kami teruskan since masa adelia memang aku ada buat pun....tapi masa tu aku buat kat Klinik An Nur Bangi.....serius berdebar dada aku menanti usia kandungan aku cecah 25minggu untuk teruskan procedure ni....

18/8/2013 tepat jam 2.30petang aku dah siap sedia terpacak kat Klinik Maria Alamanda....tinggal nak tunggu sonographer je datang untuk buat detail scan.....papa dan kakak-kanak sangat excited nak tengok baby....semua dok terconggok dalam bilik ultrasound tu...setia menanti.....dan memula sekali doktor cek adalah otak die...sumpah aku berdebar bila doktor nak tengok otak baby...aku takut kalau apa yang aku xmau terjadi.....dan alhamdullilah xde pape.....otak die...ventikal dan saraf-saraf semua berada dalam keadaan yang normal...doktor kata mungkin masa 15minggu tu memang ada abnormal tapi benda tu dah hilang sendiri masa baby membesar...syukur sangat aku masa tu....





so yang bertanda tu...doktor dah ukur saiz ventikal otak baby...dan ianya normal..syukur....

next is perut die...nk tgk lung die...nk tengok jantung die....kidney and stomach dia....by this time kakak-kakak and papa sangat happy dapat explore baby....dapat tengok apa yang baby buat....baby lak macam excited sama sebab asyik melompat-lompat je dalam perut...maybe tak selesa sebab kene tekan-tekan dek doktor tu....sorry baby mama tetap nak cek keadaan adik baby...hahahahahahaha...bertabah k wahai anakku...

kedudukan 4 'bilik' jantung die yang normal

heart rate baby....

liver die

tummy die

tulang belakang baby



kidney dia

    
saluran darah yang normal dari kidney baby


so far dari otak sampai ke tummy alhamdulillah semua normal....syukur sangat...baby masa ni terus aktif sebab makin tak selesa...dengan suara kakak-kakak yang terjerit-jerit sebab berebut kerusi nak tengok adik baby....

part yang paling papa and mama tunggu...nak tengok gender dia la...hihihihihi....actually pada dasarnya memang kami tak kisah asalkan baby sihat sejahtera.....girl pun tak apa....boleh complete for power puff girl team....

masa ni jenuh doktor nak cek sebab die kepit peha dia rapat-rapat laaaaaaaaa....lagi sekali mama...papa dan kakak-kakak pujuk dia suruh bukak kaki kejap pun jadi la....nak tengok bebird ke flower.....and finally baby kerjasama......helllooo mama and papa..... I'M A BOY.......yeeeessss...again Alhamdulillah...by this time mama tengok papa dah kesat air mata dia sebab dia memang nak sangat ada geng main gusti-gusti....terima kasih Allah sebab dengar doa kami selama ni...

ITS A BOY

4D caption for my BOY....    

Finally nak tengok muka dia....again...baby mogok....sorok-sorok muka dia...ntah apa yang malu sangat ntah le...maybe sebab mama and papa dah intai bebird dia kot....hahahaha...sorry baby....mama papa sgt excited.....masa ni doktor suruh take 5....berhenti kejap...pergi jalan-jalan kejap sebab baby memang sorokkan muka dia...sampai meniarap tak nak tunjuk muka....kejap meniarap...kejap terlentang....ikut suka dia je nak pusing kemana dia suka....so mama keluar...papa keluar dengan senyuman yang lebbbaaarrr sebab dah dapat geng kan....

10minit lepas tu doktor panggil masuk balik...dan cuba balik...dan kali ni...mama masuk sorang...need a privacy nak curik-curik tengok muka baby....mama pujuk dia tunjukkan muka...doktor pun sama...and finally dia tunjukkan jugak....tapi bagi sipi-sipi je sebab tali pusat dia betul-betul melintang depan muka....tu yang dia rimas kot....tapi mama still boleh nampak muka hero mama dengan jelas.....and yess....dia cermin papa and kak ngah...serupa macam muka kak ngah masa dalam perut....

syukur sangat walaupun baby songsang pada masa tu.....kakak dulu songsang sampai kene keluar ikut tingkap...kak ngah songsang gak nasib baik sebelum bersalin dia pusing...and hopefully hero mama ni macam kak ngah dapat pusing balik and jumpa jalan keluar.....

mama...papa...kakak... and kak ngah sayang you ketat-ketat.....moga kandungan ni terus sihat dan Allah kurniakan kita semangat dan kekuatan untuk terus berjaya sampai baby dilahirkan dan mama and papa dapat peluang membesarkan baby....

syukur Ya Allah pada anugerah yang sangat bernilai ni.....moga Baby Muhammad akan dapat jadi pelindung untuk kakak-kakak dia....jadi anak yang soleh dan berjaya....

Syahminaz junior

Hellooo Baby Muhammad


nanti insyaAllah aku update pasal skim FPP....chhoowww geng....adiioosss

No comments :

:: Track je ::