Monday, September 23, 2013

:: Dilema Kami Ibu Bekerja ::

Sekarang seriau mendengar kes-kes ganjil di Pusat-pusat jagaan/ taska / bbysitter atau apa sahaja...memang kalau dah tertulis... KUN FAYAKUN....jika itu TAKDIR nya mana nak lari....Allah bagi kita ujian disebalik kenikmatan yang ada....

Dah jadi trend sekarang ni ibu-ibu terpaksa keluar sekali untuk membantu suami menambah pendapatan keluarga...unless le memang si suami punya kedudukan kewangan yang kukuh dan mampu menampung keperluan keluarga keseluruhannya....ramai je sekarang ni...suri rumahtangga yang berpendidikan tinggi dek kerana ingin mencurahkan sepenuh perhatian terhadap anak-anak dan keluarga....dan mereka memang boleh aku kategorikan sangat bertuah dan super women sebabnya bukan mudah untuk menguruskan rumahtangga sepenuhnya...sendiri...kalau anak baru sorang tu ok le lagi...kalau dah dua, tiga empat dan seterusnya?hhhaaaa...mmg tak dan kering baju uruskan hal rumahtangga dari celik mata sampai la nak terlelap....

Bagi kami ibu bekerjaya....bukan kata kami ni relaks goyang kaki...lepaskan tanggungjawab sepenuhnya kepada pengasuh/taska/maid untuk menjaga dan mendidik anak-anak kami....kami juga sedang berkorban demi memberikan yang terbaik untuk anak-anak kami....bagi aku....ni bagi aku...dengan kes yang semakin meruncing sekarang ni....nak memberikan pendidikan terbaik untuk anak-anak....nak bagi keselesaan pada anak-anak kami semasa kami keluar mencari rezeki....tak sanggup rasanya dalam hati nak lepaskan anak-anak kat taska atau pusat asuhan yang setakat 'janji ada'....bukan nak cakap besar...kata orang kalau bercakap biar pandang kiri kanan kan....cakap biar berlapik....ye aku berlapik....bagi aku kalau ada duit lebih sikit apa la salahnya kita bagi keselesaan pada anak-anak kita sebagai 'reward' kepada mereka sebab sama-sama berkorban masa dan terpaksa faham tentang realiti kehidupan....

Tapi....haaa ada tapi kan...intro dah bukan main kan...sekarang ni dah macam trend pusat-pusat jagaan yang meletakkan harga yuran yang agak memeningkan kepala ibu dan bapa....sekali lagi aku nak mention...kalau anak sorang mungkin boleh la nak cover mana yang kurang.....tapi kalau dah lebih dari satu.....perrgghhh memang makan biskut berulam air teh kosong je la mak ayah yang sekadar cukup-cukup makan ni....sebagai contoh sekarang.....yuran pusat asuhan bukan main lagi...kalau kat area aku ni cyberjaya...kalau tak cecah RM500 memang tak sah...RM500 dan keatas ye.....haaa leh imagine....tu harga baby....kalau yang dah start belajar lak....paling kurang pun bermula dari RM600...tu baru sorang anak...dan sekarang aku pulak berada dalam situasi yang mana InsyaAllah anak aku akan bertambah sorang lagi next year.....dua todler....satu baby....perrgghhh.....kalau orang kata rugi macam tu....baik amik maid je....tapi penah tak mereka berfikiran jauh....lambat laun anak-anak tetap akan kesekolah...sekarang ni anak-anak dah start sekolah seawal usia 3tahun...kalau tak nak anak-anak kita ketinggalan....dan disitu je kos dah berapa....nak tambah bayaran maid lagi....nak kene layan kerenah maid lagi...nak sediakan makan minum dan keperluan maid lagi....owwwhhhh aku tak mampu....plus aku tak tau layanan jenis apakah yang anak aku akan dapat dari maid tu.....kalau kat sekolah at least aku tau anak aku akan belajar dan improve diri dia dari segi komunikasi...bergaul dan akan ada semangat team work dari kecik....dari situ jugak diaorg boleh bina keyakinan diri...berhadapan dengan orang ramai....bermain untuk menonjolkan diri....belajar untuk pertahankan diri....

Soalnya sekarang...relevan ke yuran yang melampau ni....adakah ibu bapa akan dapat hasil yang setimpal dengan pelaburan yang telah dibuat....dapat ke pihak-pihak taska/pusat asuhan atau sekolah-sekolah hebat ni dapat memberikan layanan yang setimpal....anak-anak kita akan terus dapat membina kendiri diri yang lebih baik dan terjamin rohani mereka....terjamin emosi dan fizikal mereka...

hurrrmmmm....harapnya dengan pelaburan kami ibu dan bapa yang melabur ni...dapat le kami melihat perubahan yang baik pada anak kami...kadang-kadang terfikir...dulu aku sekolah tadika kemas je pun...jadi jugak orang...masuk gak universiti...dapat gak merasa pegang scroll bagai...dapat gak lambung-lambung morta board masa convo kan....aku kene terima hakikat bahawa sekarang semuanya DUIT.....come on parents...DO IT sebaik mungkin....korban mana yang perlu untuk kebaikan anak kita....ni la 'reward' untuk mereka....macam anak-anak aku...aku rasa diaorang memang deserved untuk merasa semua tu...sebabnya...diaorg terpaksa tavel dengan aku....dari seremban ke cyber....5 days a week without fail....so biarla mereka merasa keselesaan yang sepatutnya.....

secara positive nya...aku dapat spend masa yang lebih lama dengan anak-anak aku...bukan tak ada taska yang elok dekat seremban....tapi kalau aku buat mcm tu...aku tau aku dah paksa anak aku 'mengorbankan' hati, perasaan, emosi dan keinginan mereka untuk menikmati 'quality time' kami bersama....jadi jom anak-anak kita sama-sama berkorban....untuk keselesaan kita bersama....biar kita sama-sama susah...InsyaAllah ada hikmah disebalik semua ni....anak-anak akan cepat matang dan faham yang mama dan papa terpaksa bekerja untuk berikan yang terbaik untuk mereka...sedih memang sedih sebab tak nampak anak membesar depan mata....kadang tak dapat jadi orang pertama melihat dan bersama mereka bagi menghargai momen indah bersama....tu sebabnya seboleh mungkin aku elakkan kerja luar kawasan....elakkan jugak kerja lebih masa...bagi aku 8jam di ofis cukup buat aku tinggalkan anak-anak aku....

MEREKA TERLALU BERHARGA BAGI AKU....


1 comment :

Cik Aida Afrina said...

suka post hang eyna..ieda sgt2 setuju sbb ieda jua melaluinya...mudah2an apa yang dikorbankan adalah sgt berbaloi..InsyaAllah

:: Track je ::