Thursday, February 21, 2013

:: Kite cermin anak-anak = STRESS ::

benda ni sangat bertepatan kan?

semakin hari kita cuba mengajar anak-anak kita sedangkan kita sendiri tak pasti betul ke tindakan kita....kita ingat tu semua yang terbaik yang tepat untuk mendisiplin anak-anak kita....

macam kes yang aku hadapi sekarang ni...serius aku kadang-kadang stress....tak tau mana yang terbaik mana yang boleh makan saman...sebab anak-anak aku memang boleh dikategorikan sebagai tak makan saman....bila kene marah kejap je diamnya....pastu buat balik benda yang sama berulang-ulang....rumah aku?huuuiisshhh memang le susah nak cerita...cuba untuk kemas umah dan cantik-cantik kan umah...tapi kemas nye sekejap je....so akhir cerita nak bagi anak-anak aku ikut cakap aku terpaksa menjadi tarzan kat umah memekik macam orang kene sawan.....

try untuk membina tahap kesabaran yang menggunung untuk membimbing anak-anak aku.....memang sabar aku amat tipis kot compare to apaknye....memang sangat berdiplomasi sangat dedikasi...penuh kelembutan.....

so anak aku kadang-kadang ada dua personaliti yang berbeza....aku kan kerap menjerit macam tarzan...so si alisya memang kerap jerit-jerit marah adik die....tarik-tarik adik die...pendek kata memang kasar sangat dengan adik die...bila kita tanya kakak tak sayang adik ke? die kate die sayang...jangan bagi adik kat sesapa...tapi bile tiba masa adik nye tak dapat ikut rentak permainan die mula la die mengamok tak tentu pasal...sekali tengok memang sebijik aku kalau aku tengah naik hangin.....

pastu kang tetiba die cool lak....mintak baik-baik....bukan main diplomasi aku tengok...tu memang dah nampak macam perangai apaknya yang agak sabar dalam mendidik anak-anak...dieorg sentiasa perhatikan apa saja percakapan, perbuatan, tindakan, emosi, ayat-ayat kita....sampaikan hal personal macam baju, makeup, kereta dan impian kita pun die nak follow....bila fikir-fikir balik anak-anak sangat suci...sangat bersih....kita yang ade depan die yang akan corakkan die...bagi contoh terbaik untuk anak-anak....

lately ni aku kerap marah alisya dan adelia pastu ugut diaorg nak hantar masuk hutan....pagi tadi aku macam tergamam sikit bile dia cakap..."kakak nanti dah besar dah ade anak...kakak nak hantar anak kakak masuk hutan kalau die noti"...walaaweeiii sentap aku dengar wei...sebab ayat aku dah bagi impact besar kat die...si adik lak sambung... " bagi kat shoorrr (dinosaur)"...aku sentap lagi....alahai anak korang dah buat mama sangat-sangat bersalah dipagi hari...

hopefully aku mampu dan kuat untuk mendidik anak-anak aku....biar aku dapat berikan contoh yang terbaik dan tunjukkan jalan terbaik untuk diaorg....biar la Allah bagi kesabaran yang lebih menghadapi kerenah anak-anak....cuba dan terus cuba...jangan give up....jangan buat sesuatu yang aku bakal menyesal kemudian...insyaAllah aku mampu....

2 comments :

y@t said...

eyna: senyum seorg-org bila baca..bila dh ada nie mmg kena byk sabar kan..mcm yat x ada ank lagi tp bila tgk kwn2 yg dh ada ank rasa cukup kagum sbb besabar dgn kerenah ank-ank...kdg-kdg tepk mgkn da sbb yat x diberi zuriat lagi...hehehhe

tp sungguh ka nk anta ank ke HUTAN..hahahahhaah

eyna enjah said...

tak hantar pun...ugut je bukan main...hahahahaha

:: Track je ::