Wednesday, January 23, 2013

:: Post pertama 2013 - ISU TERBOJET ::

huiihh dah berzaman rasenye xhupdate blog aku ni.....untuk tahun 2013 ni, ni la entry post pertama aku....rase mcm ter rajin lak jari jemari aku ni nak menaip posting untuk blog ni...mungkin lepas ni banyak lagi kot aku nak share dalam ni...saje je nak share untuk dijadikan kenangan.....

kita bermula dengan aktivit anak-anak aku yang mula kesekolah baru konon nye awal tahun ritu....masa aku tinggalkan alisya hati aku masih lagi ok walau hakikatnya aku sendiri macam tak berapa confident nak tinggalkan anak aku dalam suasana baru, kawan-kawan baru dan tecer-tecer baru.....tapi aku cuba untuk berfikiran positif.....masa alisya dok sekolah tu alhamdullillah semua berjalan lancar...die pun balik happy sangat la rupanya....bila tanya...'kakak ok tak kat skul baru?' die dengan gembira jawab....'okkkkk...best bla..bla..bla'....mula la die bercerita itu ini....tapi dalam masa yang sama aku  tak berapa puas ati sangat pun...sebabnye aku tak nampak makanan die...cara diberi makan.....time minum susu...time belajar semua....aku sedapkan hati sendiri mungkin ni baru lagi dan masih perlu masa untuk sesuaikan diri dengan jadual baru...tapi pelik gak kan....sepatutnya pihak sekolah dah ade perancangan yang tetap le kan untuk anak-anak asuhan kan?hurrrmmmmm...

aku biarkan sampai le masuk dak adelia masa 2hb hari tu....masa tu hati aku mula berkocak...cewah berkocak ek?hahahahahaha....bila mana adelia tetiba jadi murung....diam je....makanan main letak kat dalam pinggan sebijik kat tengah-tengah kelas....aku rase macam anak aku ni burung lak.....dengan budak melalak-lalak lagi kan...aku diamkan je la...biasa la kan budak baru-baru nak sesuaikan diri sendiri...belum masuk bab anak-anak aku nak tidur....kene beli tilam dan bantal semua...bile aku tanya kalau tak de tilam and bantal macam mana anak-anak aku nak tidur...die kate owh tidur je la mcm tu....dengan tak de puzzle mate nye aku hangin le....dia kata ade toto sekolah tu...tapi alahai nipisnya...sedih aku nak bagi anak aku tidur atas tu....and yess aircond ade...tapi ROSAK...dari tahun lepas masa aku nak bayar rosak sampai le hari aku hantar anak-anak aku...dengan tak de tv which is benda tu sangat-sangat membantu untuk mententeramkan budak plus boleh pasang CD pembelajaran kan.....

masuk hari ke 2 Allah nak gerakkan hati aku tunggu lama sikit kat sekolah...huiihh....aku tgk alisya makan untuk breakfast die...sedih aku...biskut rokok tu semata diaorg hidangkan untuk budak....plus aku dah inform awal-awal yang alisya alergik to cekelat, milo dan seangkatan dengannya.....aku observed lagi...masuk ke lunch time untuk adelia makan lak....adelia lak aku akui memang lambat sangat-sangat nak sesuaikan diri....so die makan pun nak tak nak...memang die tak pegang langsung sudu tu...sebab kat umah memang die makan sendiri tapi aku pun bantu sekali...so bile kat sekolah die macam terkejut sebab terus kene makan sendiri...tecer yang tengok tu tak la nak suap ke ape...mungkin sebab die nampak aku asyik tengok je kan...die suap le adelia ade le dalam sesuap dua...pastu die paksa adelia pegang sudu n tolak sikit KEPALA anak aku suh makan....maakkkaaiihhh sangat biadap kot main tolak-tolak KEPALA ni.....pantang lak aku...aku tak tahan aku blah dan secara tak sedar aku menangis tengok anak-anak aku diperlakukan macam tu...memang jujur aku cakap sepanjang anak-anak aku kat situ gerak ati aku sentiasa tak tak sedap....alhamdullillah Allah tunjukkan pada aku kebenarannya....balik tu aku amik adelia as usual...tecer tak kenal parents pada budak-budak....aku turun tengok-tengok adelia tengah melalak-lalak dengan hingus yang berjejeran...air mata usah cakap le kan...tersedu-sedu anak aku nangis....bila aku tanya tecer die...leh lak die jawab...mungkin berjangkit nangis kot kak....eh nangis ni macam penyakit eh boleh main jangkit-jangkit...aku hangin la.....dan itu la hari terakhir anak-anak aku kat sekolah tu....

petang tu jugak aku wassap ALAM RIA KIDS....mintak belas ehsan untuk letak balik anak-anak kat situ...bayar mahal-mahal pun tapi anak aku macam dijaga nak tak nak aku pun rase tak best....so aku pulangkan kembali HAK PENJAGAAN pada ALAM RIA KIDS....alahai sabar je la kan?nasib diaorg terima....kalau tak mau buntu aku...dan sudah pasti duit aku hangguusss macam tu je...tak pe la kan demi anak-anak....janji diaorg selesa...diaorg gembira dan yang sangat-sangat penting biarla masa aku ngn en hubby carik rezeki untuk anak-anak kami diaorg dilayan dengan baik dan bermaruah...walaupun diaorg budak-budak diaorg still ade perasaan....aku tak suka bila anak-anak aku dibuat macam tu....plus sepanjang aku berada kat sekolah baru tu untuk melihat segala aktivit anak-anak aku....aku as a parents memang macam sawang-sawang je...macam tak wujud....xsukeeeeeee.....

moral of the story...jangan tergopoh gapah macam aku...nyesal tak sudah....tp tu le....aku belajar dari kesilapan...dan sekarang aku sikit fobia kalau ade isu pertukaran sekolah anak-anak...hahahahahaha

No comments :

:: Track je ::