Thursday, November 1, 2012

:: Bila Kesabaran Diuji ::

bila kesabaran diuji...macam-macam boleh jadi kan....aku selalu berjanji dalam diri aku untuk tak mengamk dengan anak-anak aku...bukan ape...kesian gak kat budak-budak sebab hari-hari kene marah dan nak kene tahan leteran aku yang ntah ape-ape...tapi kadang-kadang...hurm kadang-kadang ke?aku rasa hari-hari kot anak-anak aku cuba untuk menguji tahap keimanan aku kot....aku cuba untuk bersabar tapi still fail untuk control emosi aku depan anak-anak...

duhai anak-anak mama...jangan le buat mama nye darah menyiarap sampai kepala.....sabar pun ade tahapnye.....bile dah over limit memang meletup le gunung berapi....alisya memang sentiasa menguji kesabaran aku....serius aku cakap...bile tengok alisya...die memang cermin aku sebenarnya...die memang copy almost 90% perangai aku....nak marah macam mane tu ek?tapi kalau somi aku marah die tau lak aku terasa hati....hahahhahaahah...

hari-hari adalah hari baru untuk anak-anak aku dan aku....aku tak tau ape akan dieorg buat lagi hari ni untuk menguji keimanan aku....walau aku cuba untuk bercakap dengan baik...cuba untuk memahami keadaan dieorg...diaorg seakan makin banyak teknik untuk menyakitkan hati aku yang memang seadanya mempunyai tahap kesabaran yang sangat rendah...

dalam serik-serik bersusah payah melayan kerenah anak-anak aku....dalam diam tapi nyata aku tetap ingin meneruskan cita-cita aku untuk menambah ahli keluarga....mana cukup dua orang....gegurl je lak tu...ade gak aku dengar orang-orang bercakap.... "alahai na....ni baru anak pompuan...sok anak-anak lelaki lagi dasyat..." haaaaaaa kau ape nak buat kalau anak-anak aku nanti lagi hebat perangainye.....moga Allah kuatkan lagi keimanan aku dan pertingkatkan lagi tahap kesabaran aku....hahahahahaha...

kat opis aku cuba untuk memotivasikan diri aku dengan membaca artikel-artikel keibu bapaan...cara-cara mendidik anak dengan baik dan tertib...tapi bile berjumpa jadi balik macam anjing dengan kucing...sampai boleh terkeluar dari mulut alisya... " nanti kakak dah besar kakak nak duduk sendiri....tak yah duduk dengan mama papa dah..." aku ternganga...terdiam tak tau nak cakap ape...bayangkan pada usia 4tahun die boleh berfikir sampai tahap yang macam tu.....aku terfikir gak...adakah die pun turut sama stress bile asyik kene marah ngan aku?adakah die pun bosan sebab sume benda yang die buat tak kene?atau aku ke yang patut ikutkan je apa yang die buat tu?padahal dah terang lagi bersuluh yang die buat tu sume tak betul...alahai peningnye kepala aku....sabar ada batasnye duhai anak-anak ku.....sayang mama je tak de batasnye....tapi faham ke budak-budak tu?hurrrrrrrrrrrrrrrrrrmmmm....

konfius!!!!!!!!!!!!!

No comments :

:: Track je ::