Monday, September 24, 2012

::Dah mai dah Terrible TWO ::

terrible two....hurm aku dulu ingt adelia xkan menghadapi situasi yang mampu menguji kemampuan aku sebagai seorang mama....sebabnye sejak dari die baby memang adelia seorang baby yang sangat mudah untuk dijaga....terjaga bile nak susu....tido dengan sendiri bile mengantuk...jarang la die nak mengamuk beria-ria tengah malam...nak tido senang....bile time main kita bagi die main die ok je...kadang-kadang sanggup beralah dengan kakak die...kadang-kadang ade gak terkeluar perkataan...."haih....kakak ni kan mcm adik...adik lak macam kakak" owh ye mungkin sebab si kakak telah sampai stage terrible two ni...and ade setengah kata bile dah habis stage ni parents mungkin akan kurang stress...tapi ye ke?bagi aku start from two kita akan kenal siapa sebenarnya anak-anak kita....alisya start from two mulut die dah non stop pot pet..pot pet....until now....benda tu dah macam habit and seriously aku kadang-kadang macam nak amik tape tutup mulut die...

dan sekarang turn adelia lak...si adik yang dulu kelihatan seperti bidadari turun dari syurga....kalau dulu menangis tak dengar suara...kita ni yang kene pergi kat die...nak confirmkan balik betul ke die nangis...tapi sekarang macam ade speaker kat umah...melalak dengan sekuat ati...mulut kalau boleh dikuak sekuat hati....melalak tanpa rasa malu dan bersalah...penah gak terkeluar dari mulut papa "korang ni kan balik je bising.....agaknya jiran-jiran kita ni aman kalau kita tak de kat umah" stress sungguh ayat papa ye....hehehehehe...

now adelia sgt mencabar....suka melakukan aktiviti dalam senyap dan hasilnya mampu menggoyahkan keimanan aku menghadapi die...kalau dulu sarung je baju ape yang ade...sekarang dah memilih....nak mendiva macam kakak die...bile baju tak kene dengan taste die...maka terlucut le suar tu dari badan die....die lebih rela berdyper dari aku pakai kan die seluar bukan seperti yang die mahu....bila aku panggil nak lap mulut, lap hidung or main-main sikat rambut...die akan lari lintang pukang...buat aksi main nyorok-nyorok sambil buat muka 'jahat'....berserta dengan gelak jahat...tak ken penat mama tu...balik dari kerja memang wajib die akan punggah semua mainan yang ade dalam bakul....brrrrrrrraaaaaaaaaaappppp.....habis punggah die akan pergi tempat lain untuk buat aktiviti lain yang lebih 'mencabar' bagi die....dan dengan rasminye rumah aku takkan jadi seperti rumah....kalah kapal titanic nak karam....kakak?as usual aku tak cite ek aku ade reporter tak bergaji yang akan melaporkan setiap kejadian dalam rumah....dan tu pun boleh menambahkan stress aku sebab senjata die adalah pada mulutnye... "MAMAAAAAAAAAA...tgk adik ni...die sepah"..."MAMAAAAAAAAAA....adik buat itu....adik buat ini" mama yang terkedek-kedek ni tengok le apa kejadian pada mulanya....tu dulu okey...sekarang ni kalau ade aduan aku dah buat ala-ala masuk telinga kiri kuar telinga kanan....huh...sangat tak larat nak melayan report dan bila datang tempat kejadian hati aku akan bertambah sakit.....

tu belum bab kalau berjalan-jalan g outing....ni lbh terrible....kalau budak lain ade takut orang lain...nak le duduk dengan sopan dalam stroller kan...but not for adelia sufiya....bile berjalan jangan harap le die nak masuk stroller...die lebih rela sakit kaki berjalan dari duduk dalam stroller....kalau aku cuba nak control dan pegang tangan die.....selembik mungkin badan die nak lurutkan tangan die dari pegangan aku.....bile paksa naik stroller and siap pakaikan belt pun...die akan usaha untuk keluar...penah sekali tu pegi outing....aku dah ikat macam nak rak...tiba-tiba aku tengok die dah boleh berdiri atas stroller tu....aku terperanjat...baru je nak buat aksi seterusnya tak sempat aku nak capai die boleh lak die melompat turun dari stroller tu.....boleh bayangkan tak?anak-anak...sungguh mencabar ye kamu menguji mama yang kurang tahap kesabaran ni.....tu belum masuk aksi tumpahkan air atas meja....pecahkan gelas kat kedai makan....makan sambil pesta-pesta dengan makanan...kalau dulu kita boleh suap die...make sure kenyang betul-betul kan...but not this time....

fuhhh adelia...sudahla kakak kamu susah untuk mama control....bukan sahaja segala tindak tanduk...tapi juga dengan soklan maut yang boleh memecahkan otak mama setiap hari untuk menjawabnye.....sekarang adik lak buat hal yang boleh buat mama separuh sewel......dan papa?as usual...visual je lebih.....tindakan sume tunggu mama....huhhhhhhhhhhhhhh.....sabar je la duhai anak-anak mama....

No comments :

:: Track je ::