Friday, June 22, 2012

:: report kad day alisya ::

agak terlambat nk post psl isu ni...hehehehehe....tp still merupakan pengalaman pertama aku sebagai seorang mama...kalau sebelum ni...jatuh aku mcm nk jatuh bile time report kad day ni kan...sbb mak aku kene mengadap cikgu2 aku n cikgu2 aku dgn rela hati mengadu itu ini psl aku yg mmg byk mulut n perangai time sekolah dulu.....dan skrg time aku lak kene mengadap teacher2 alisya untuk mengetahui setiap perkembangan anak aku tu...

wlupun alisya baru berusia 4thn...but aku dh decide g hntr die play school...bukan ape...dh mcm trend kan skrg bg ank2 pendidikan awal...ade setengah parents kate xnk hantar awal2 takut nti anak2 kite akan cepat bosan dengan pelajaran n akhirnya end up dgn result yg ntah ape2 kan?tp bg aku benda2 ni penting kot sbb budak skrg umur 2thn pun dh blh baca ABC....kire 123...so klu kite biarkan anak2 kite ketinggalan sian die nti merangkak2 nk kejar balik sume yg kawan2 die dh tau.....

n for alisya mmg aku tekankan hal2 sekolah ni...tp xde le letak 100% preasure pada die..sian kot baru 4thn....bkn form 4 kot...aku xnk die stress n ilang zaman kanak2 die hanya kerana aku nk keputusan die bombastik...a.k.a 100 utk sume subjek.....tp tgk result die hari tu...alhamdullillah....A utk semua subject kecuali math...teacher die kate die blh buat...tp die suka buat careless mistake...hurm mcm aku je...n aku mmg benci no n maths...tp aku suke buat acc....tu yg herankan..sbb bg aku acc tu menghiburkan....formula xterlalu berat.....

as usual teacher die akan ckp...alisya ni byk ckp kak...bg tdo je terus bercakap non stop cerita itu dan ini...pot pet..pot pet...ade je cite die...ade je kisah die....alisya dh bckp dengan lancar n petah pada usia 2thn.....1thn lbh die dh blh bina ayat.....n tu slh 1 sbb kenapa mulut die ssh nk berenti bckp....smpi teacher tanya alisya xpenat ke?die akan senyum je...alahai anakku...byk sungguh mulutnya...tu bl lg bile blk die report mcm2 kat aku...cite mcm2 psl kawan2 n teacher die....

seronok tgk anak membesar sbnrnya...esp mcm alisya yg bg aku agak mencabar minda dan kesabaran mendidik die.....sbb setiap benda bg die mesti ade sbb...mesti ade jawapan disebalik setiap apa yg die ingin tau...smpikan kadang2 aku ngn en hubby terdiam sekejap sbb nk mencari jawapan yg pasti yg tepat supaya nti die xterkeliru n dpt info yg slh....

moga aku ttp sbr dalam mendidik anak2 aku...sbb aku akui kesabaran aku sgt kurang bile berhadapan dengan situasi yg mane mencabar minda aku....mencabar tahap stress aku...but for sure aku mmg rase alisya seorang anak yg sgt prihatin....n penyayang....same goes to adelia yg juga bermulut bising...tp kecoh dengan bahasa die sendiri...klu bckp ngn die...mcm itik n ayam bercakap...apa2 la dik...jji ade komunikasi antara kita semua...aku faham butir perkataan die...tp klu dh kuar bahasa german die tu aku surrender...hehehehe

luv u my little doter....my princess...my world...my everything...

No comments :

:: Track je ::