Monday, September 19, 2011

:: Nursery Vs BBsitter ::

ni aku nak cite psl pengalaman aku sepanjang bergelar mama kepada 2 org puteri yg comel n menawan....(sedikit perasan)...sape xnak ngaku anak die comel kn?....since aku ade terbaca post member aku tentang isu ni...aku pun rase mmg patut kite ade kan perbezaan antara kedua method penjagaan anak2 kite ni....

dulu aku sedikit paranoid pasal hak penjagaan anak2 ni......time aku bekerja aku nak anak aku selamat...mane ade ibu yg nk benda buruk jd kat anak die kn.....so mmg aku berusaha carik pengasuh yg terbaik utk alisya time tu....n mase tu aku mmg sgt bernasib baik sbb jumpa ngn 'ibu' alisya a.k.a bbsitter die...mmg aku sgt puas ati dengan cara die jaga anak aku.....mkn pakai sume ok...kdg baju alisya dia basuh n lipat...klu aku xsempat buat bubur die buatkan...amik lmbt ckit die xbising...mmg senang le ngn die...tambah lak die mmg xde anak pompuan n nk sgt anak pompuan...so alisya mmg pengubat rindu die le.....alisya pun mmg manja ngn die....klu aku marah alisya die yg beria pujuk.....cuti pun xle selalu....mmg alhamdullillah xde masalah...cuma time alisya 4 bulan die demam n die kate alisya tetiba tertarik....aku terus blk...menangis2 dlm kete...masa tu temp bdn die dh cecah 40.....terus kene admitted n masa tu aku sgt takut...ade manusia akan amik alisya pg......n alhamdullillah Allah selamatkan keadaan n alisya selamat dengan aku....

msk setahun lebih die jaga alisya...die lak mengandung....alahai....aku terkejut sbnrnya...sbb dlm kepala dok pk sape nk jaga alisya time tu....tp die kuatkan ati jaga alisya smpi die pregnant 7 bulan xsilap aku...last nye die give up n die yg carikkan aku bbsitter baru.....lastnye alisya dok ngn opah...bbsitter baru alisya...aku agak xberapa berkenan alisya dok situ...tp memandangkan dh terdesak..aku ikutkan je....dh le kat umah tu ade cucu die yg agak  noti...dengan badan besar die...main tolak n cubit anak aku....haih.....dan bermula dr situ alisya dpt asthma.....n smpi 1 tahap anak pada opah tu ckp dh xnak jaga alisya sbb aku byk sgt komplen nye...mane le aku xkomplen...laki nye merokok depan anak aku....mkn lak xde le nk bg nasi ke ape...nesstttuuummm manjang......biskut le...yg bukan2 je....mesti le sian anak aku kn.....

n disini la bermulanya episod nursery dlm hidup aku n anak aku.....nasib alisya ok msk nursery since alisya mmg jenis bby yg happy n friendly.....aku takut gak sbnrnya...bile dgr mcm2 cerita kan...itu la ini la...tp memandangkan aku xde option aku teruskan je....n smpi skrg anak aku alisya n adelia selamat kat nurseri ALAM RIA KIDS PUTRAJAYA....so far service ok...anak aku nmpk happy n alisya byk gak aku tgk die nye perkembangan g positif....

Motif aku tulis berjela ni adalah n bg pro n cons antara dua method penjagaan.....yg lain2 aku xpenah cuba....cth mcm suh MIL or mak aku sendiri jaga ke...maid jaga ke....blm cuba lg.....hehehehehe

klu kat umah bbsitter esp yg jenis jaga reramai budak ni.....bbysitter mesti le dok umah die kn....so die kene buat byk benda...xleh nk fokus pd anak kite je....means penjagaan kanak2 je....die le yg kene kemas umah,sidai baju,basuh baju,kemas dapur,masak...jaga anak kite lagi kn?...nk2 pulak klu die sendiri ade anak yg perlu die siapkan utk ke sekolah.....mcm mane tu?...blm msk bab die cuti ke?...sakit ke?...nk pg holiday ke? n yg plg bahaya bile ade emergency kes yg melibatkan anak2 kite...sape yg nk tlg bwk die pg hosp.....mcm mane lak dengan budak2 lain yg die jaga sama.....kene tgu kite jgk kn....same cam kes alisya demam panas masa die umur 4 bulan dulu.....aku kene kelam kabut blk sbb die kate alisya dh fit...mengelupur aku.....dlm perjalanan usah cite le mcm mane nk jth luruh jantung aku kn.....

klu kat nursery......skrg kene carik nursery yg betul2 elok utk anak2 kite...spend duit lbh ckit pun xpe le....aku dh pg survey beberapa nursery utk alisya dulu....masa alisya kene reject dr umah opah die....mmg mencabar....korang bayangkan anak2 tdo bergelimpangan....mkn xtentu tempat.....mandi xtentu segala...tu persepsi aku sbnrnya.....n alhamdullillah....aku dpt nursery yg agak baik....dr segi pengurusan....penjagaan kebersihan sume....cikgu2 die pun pg khusus penjagaan bby.....ade sijik dr JKM....ade menu utk budak....skul ade maid.....yg mane teacher leh fokus 100% pada budak2.....so xde le penat sgt....alisya n adelia pun makin berdisiplin....tdo, mkn sume ikut time....lebih berdikari....lbh matang......mmg serik nk angkut diaorg pg...tp aku tau ini yg terbaik utk kami sekeluarga...at least klu kat skul...xde masalah cuti panjang...xde masalah anak2 kite xckp penjagaan.....n boleh membantu klu kate ade emergency case.....

so skrg ni....aku selesa anak aku berada di nursery skrg....lbh selamat....n nmpk diaorg pun happy...n byk mempermudahkan kerja aku....kurang sane sini tu biasa la kn...mane nk dpt sume sempurna dlm sesuatu tmpt....even kite manusia pun xsempurna....n psl budak2 yg ddk dgn atok or nenek....klu boleh...ckp biar berlapik kn....aku nak anak2 aku berdikari dan tau susah senang mama n papa die berusaha nk besarkan diaorg....bukan nk menyeksa tp nk mengajar.....byk dh aku tgk budak2 klu dok ngn atok nenek spoil....ala klu bwk alisya jumpa atok nenek or wan n atok die pun leh je perangai even jumpa kejap...sbb kasih syg atok nenek ni lain mcm ckit dr kasih syg mama n papa......kite tau ape yg terbaik utk anak2 kite......insyaAllah...

1 comment :

cik_ah82 said...

salam kenal..
saya baru je anta anak2 saya kat taska tu..bila saya baca blog awak ni rasa tenang sikit hati saya..mmg la mahal tp saya rasa ok utk perkembangan anak saya..huhu

:: Track je ::