Monday, September 19, 2011

:: Anak aku suka aku le ::

aku xtau le aku ni normal ke x?...tp aku tau le mcm mane nk handle anak aku.....nk didik cara pemakanan die....alisya...mmg pelik ckit tekak die...mmg memilih mcm papa die....klu xkene terus muntah dengan kadar serta merta....xde segan silu...xkire dimana anda berada...die rase nk muntah die akan muntah.....so aku xnak benda2 tu terjadi...lately ni aku ade bg die pharmaton kiddi with lysine.....so klu dh ade lysine tu mmg penambah selera tuk anak2 le kan.....mmg die kuat sgt mkn skrg ni...sgt kuat smpikan aku rase aku kene control cara pemakanan die....bukan aku nk catu anak aku makan ape...tp biar berpada...

bayangkan sorang budak 3 thn.....leh mkn hmpir 1 portion nasi ayam utk org dewasa....sblm tu die dh mkn 1 suku roti gardenia perisa vanilla......sblm tu lg die minum susu sebotol....lepas dr mkn nasi ayam tu...klu aku blk n bg adik die biskut die akan join sekali....or kalau aku konyeh2 kerepek die akan join sekali.....xke byk kuantiti utk sorang kanak-kanak berusia 3 thn?dengan aku mmg aku kontrol pemakanan die...klu cuti...pagi die akan mkn breakfast.....pastu lunch plg cabuk klu lauk yg die suke...die akan tambah 3 kali....nasi penuh pinggan...pastu nk topup susu lak lg....klu sblm ni aku riso die xberapa ada selera...tp skrg aku riso die terlebih selera.....bukan ape...takut PENYAKIT....bak kate kwn opis aku...makanan yg byk leh bwk PENYAKIT...

si adelia lak...mmg die sapu sume...mmg kaki pedas...xde pedas die mcm xlayan sgt makanan tu....bygkan maruku kecik2 tu die leh tibai sebalang....mkn nasi goreng ade cili api...n lauk feberet adelia is kari.....budak 1thn 6bulan suka mkn kari....die die main telan je makanan...kunyah nye ntah bape kali je....yg lembut2 sume die kunyah 2 ke 3 je...pastu selamaattttt..alhamdullillah perut die tahan...mayb sbb die bfeed ngn aku...n aku xpenah control mkn bab pedas2 nii...sbb aku xleh mkn klu xpedas....xfeeeeellll....mr hubby pun kalah klu tgk aku mkn pedas....

yang adelia mmg aku xheran sgt tp still control pemakanan die...tp alisya tu yg aku takut ckit...sbb klu silap ckit die akan muntah...muntah...muntah....anytime....any place.....sesuka die je...tu sbb aku jaga waktu mkn die...xnak bg die mkn bile dh nk msk tgh mlm...tu time bahaya namanya...sbb bile makanan die blm cukup dihadam....die akan tersedak time tdo n buuuuuuuuuueeeeeeeeeekkkk muntah...dh le die ade asthma...once bile 1 mlm die start muntah...die akan berpanjangan utk mlm seterusnye...n terpaksa on aerochamber blk....sian wei kalau die kene mcm tu....sian kat aku gak sbb nk kene kemas katil, lantai, angkut baju, mandikan die memalam tu....n sian gak kat mr hubby yg kene mendobi cadar hari2......

plus ni yg menakutkan aku....aku xnak anak aku gemuksss.....seperti mana aku takut gemoookkss..aku xnak aku gemookkss sbb diaorg tu gegurllss....nk xnk kene jaga penampilan....sok dh sekolah badan naik....org dok negejek...self confident die akan turun secara mendadak...xde mood nk g sekolah....rase rendah diri yg teramat...depression pada emosi...owh tidak...aku xnak anak2 aku lalui sume tu....so baik berjaga dr sekarang dr aku biarkan diaorg menjadi mangsa keadaan...aku sygkan anak2 aku...n aku nk yg terbaik utk anak2 aku...bukan nk mendera...bukan jugak nk menyeksa...tp aku xnak menyesal kemudian hari...bile mane skrg penyakit yg bukan2 leh dtg tetiba je...xkire umur...xkira masa....but for sure....no junk food...no chocolate, no fast food.....no benda2 yg boleh menyebabkan keburukan pada anak2 aku....so slh ke aku?

2 comments :

Makbed said...

elok le biasakan anak makan terkawal. nanti besar dia reti le.

eyna said...

tu le....tp biasa la kan...org selalu ckp...budak tgh ade selera bg je la....tp xtau kesan buruk tu akan dtg nti..

:: Track je ::