Friday, April 29, 2011

:: Umahku - part 2 ::

ok smbg blk.....

sumpah smpi skrg aku xtau ape sbbnye kipas tu leh berhenti sendiri...yg pasti aku xset timer...n mmg xde org kat luar time tu......lepas kejadian tu...mmg dr sehari ke sehari kami menanti jiran kami......sunyi sepi kawasan time tu.....dgn salakan anjing mmg buat aku kecut.....

xlama lepas tu jiran belakang umah aku msk...alhamdullillah.....ingtkan ok le...rupanya die pun jenis xlekat kat umah...asal weekend je....so weekend mmg sunyi umah aku...klu sblm ni aku weekend mmg xlekat kat umah......tidak lg skrg....weekend adlh time aku spend masa secukup2nye kat umah...terasa indah xterkira time ni...plus gumbira amat dpt dok umah ats tnh....sblm ni kn dok umah ats umah org lain....

kire2 2 bulan lepas tu baru ade jiran masuk...tu pun lat 3 umah dr umah aku....xkisah le kan...janji ade teman....lepas tu jiran sebelah kiri aku lak msk....nk cite psl akak ni lak....akak ni agak bz body gak....single mother....aku mmg xleh blah time perabot aku smpi umah....aku ni sbg tuan umah blm pun ddk ats sofa yg gabak tu....die lak leh ddk dulu....dh le memula nk msk dulu die jelajah 1 umah aku....nk tgk plaster siling la...nk tgk kabinet dpr la...mcm2....tup2..lepas tu die buat mcm mane sebijik umah aku.....xsuke pun ade sbnrnya....tp lantakla umah die....duit die....ade aku kesah....plus memula msk anak2 die pun same bzbody...pantang berbunyi ckit gate ke grill mesti cepat2 tinjau...kadang2 smpi bukak pintu.....huhuhuhu....memula mmg xselesa...tp skrg biar la....

xlama lepas tu msk lak jiran aku sebelah kanan.....india.....tau2 je la kn.....time manghrib kite...die pun nk join same.....ngn bau-bauan yg menusuk idung...aku pasrah je....pastu masa memula msk umah tu...die ade gak buat upacara 'pagar' umah cara die la kn....melalak adelia 2 mlm berturut2....xnak lepas dr pangkuan aku.....n nk menetek sepanjang mlm.....pastu tetiba je tgh mlm die melalak beria...bukan ckit2.....aku mula rase xsedap hati sbb nmpk die penat nangis n mcm takut kene tinggal....sblm ni xmcm tu....aku pun ikhtiar g bwk anak aku g jumpa ustaz.....alhamdullillah lepas tu die ok.....masa mlm die kene kacau.....time asben aku azan je die diam kejap.....jenuh dh kami baca mcm2.....diamnya kejap je....dh basah le kepala die kene sapu ngn air tawar......2 minggu lepas tu....jiran aku ni g blk kg.....n kebetulan akak key poh chi tu pun same blk kg....tinggal la kami blk tercuat2.....mlm tu lepas blk dr mkn......tetiba mata aku btl2 melekat kat tmpt penyidai baju jiran india aku ni.....mengejutkan sbb dlm byk2 baju tu....hanya 2 helai t-shirt yg bergerak2...mcm kene buai....aku ni lak bendul....g pandang lelama....aku tgk pokok kt luar xde lak bergerak...maksudnye mmg xde angin time tu....tgk2 gak baju2 aku...same je statik....xgerak2.....huh sudah......alisya lak time ni dok melenggang kangkung turun dr kete memain......aku dh seram semacam....aku suh die kuar cpt2.....terus kelam kabut msk umah.....mulut ni sibuk nk bercerita ngn asben....mcm xleh nk tunggu hari siang je kn.....asben aku lak paksa2 aku cite....time aku cite tu tetiba bulu roma aku naik....ape lg...terus psg ruqiyah 1 umah.....alhamdullillah xde pape.....

2 hari lepas tu kecoh lak jiran sebelah umah aku ilang kasut.....die tanya kitaorg....asben aku ckp le xde kn....lg risau dlm hati time tu....pastu esk pg nye nk g keje...tetiba asben aku tergerak ati suh check kasut kt luar....tup...tup....mmg kasut keje asben aku yg baru dibeli ilang sebelah ngn selipar dora alisya....carik2 punya carik ade kat luar umah......aku pun mmg xbudget org amik....sbb klu org amik xkan la die sengal sgt nk amik kasut sebelah lain kn.....lain saiz lak....xke menggong namanya....n hari tu kasut umah aku.....n dua2 jiran aku ilang....berteraburan diatas jln raya n kawasan lapang umah kitaorg....mlm tu asben aku jadi 'jaga' xbergaji.....rupa-rupanya tu sume keje anak anjing.....bdn die leh jerlos msk kat palang2 gate tu....n mak anjing tu kire nk ajr anak2 die mcm mane nk amik kasut sbg menan diaorg....sabor je la aku.....

skrg ni makin ramai org baru nk msk...aku lak semakin selesa dok umah tu....wlu umah2 belakang umah aku blm penuh org msk lg...at least org dh makin ramai ddk....dh makin ramai jiran....n asben aku skrg mmg ade peminat baru.....anak jiran sebelah kanan aku....anak india tu...pantang nmpk asben aku mesti die akan berlari smpi depan gate kitaorg....ngn aku mmg die takut ckit sbb aku kn mcm singa.....so skrg asben aku klu nmpk anak org tu kt luar.....lari lintang pukang asben aku selamatkan diri.....huhuhuhu.....will update soon dgn photo2 umah baru aku....blm buat house warming lg pun....budget blm ade....tp insyaAllah akan diusahakan.....

No comments :

:: Track je ::