Wednesday, September 1, 2010

:: Pelajaran dari anak-anak ::

sekarang ni dah macam-macam kerenah aku perhatikan pada anak-anak aku.....banyak perubahan dan perangai baru diaorg....mmg kalau ikutkan perangai diaorg kdg2 blh pening kepala aku memikirkan....tp bile dikenang-kenang blk mmg seronok....tergelak sorang aku...

lately ni adelia si adik dh pandai sgt menjadi sgt protective....protective disini maknanya die dh pandai untuk protect sume benda menan yg die rase dia punya....die akan menjerit bile org cuba rampas menan dr die...die akan menjerit bile die rase rimas kene gomol ngn kakak die....mmg menyakitkan telinga bile die start menjerit.....yang kakak lak suke na nak ngusik die....at least si kakak tau mcm mane nk bergurau ngn adik die...n adik die lak seorang budak yg cepat rimas....pandai nk protect apa yg die rasa hak die....amazing....budak 5 bulan dh tau nk pertahankan hak die.....skrg jugak aku perasan adelia pandai lak nk ngusik kakak die....sudah terbalik.....tp kakak die xkan jerit....just tepis2....tanya napa adik buat mcm tu....plg hebat pun ckp jgnnnnn la adiiiiikkk....tu je....dh terbalik kan....padahal dulu....die le yg menjadi mangsa gusti si kakak.....adelia ni aku tgk akalnya panjang.....mata kelain...tangan ke lain....so klu pape jd nmpk mcm die xbersalah.....panjangkan akal die....


si kakak lak.........skrg makin kuat daya ingatan die.....mmg suke sgt2 bergaya....pandai nk jaga imej die...walau nk tdo.....die pn skrg lbh cool dlm semua hal....xde le cepat mengamuk mcm sblm ni......mcm aku ckp td...dh terbalik...die byk mengalah ngn adik die....tp klu bab upin mmg die xleh nk kompromi....skrg ni kakak akan buat apa saje yg aku buat....sume die akan perhatikan....smpikan tmpt aku simpan CD die pn die tau....malu sendiri aku.....and plg aku kagum ngn die....walau mcm mane pn aku marah die....n die nangis teruk....bile kite tanya...die xkan ckp mama or papa yg buat...mesti die salahkan benda lain...esp cicak.....hurm mayb xsampai hati nk salahkan mama ngn papa.....rase bersalah lak dlm hati aku bile benda tu jd....sbb die akan ckp dlm esak tangis die.....terasa aku sgt2 kejam lak masa tu.....

so far mmg agak mencabar nk mendidik anak2....baik kakak ataupun adik....so just wait n see.....hopefully aku akan berjaya memenuhi segala permintaan anak aku....aku sgt2 gembira dpt menjadi ibu kepada puteri hati aku....kedua2nya aku syg....sama rata.....mmg aku dpt pelajaran baru dr anak2 aku....si kakak yg pandai nk menjaga imej.....jaga segalanya2.....baju...muka...rambut....suke menjadi pemerhati....si adik lak....pandai nk pertahankan apa yg sepatutnya hak die....n paling mengagumkan anak2 aku sgt2 yakin pada diri sendiri.....walau terpaksa melalak n menjerit...tp sume tu demi pertahankan hak dan pendirian diaorg masing2....x menyerah kalah n akan cube sebaik mungkin...semangat anak2 aku mmg kuat....diaorg xkan menyerah kalah selagi boleh mencuba....xtakut pada kemungkinan yg kite sendiri xpasti....tp diaorg pasti dan yakin apa yg diaorg pertahankan tu...adalah yg terbaik untuk diri diaorg....

aku ade terbaca artikel psl pemakanan anak2 boleh mempengaruhi sikap anak2...esp budak2 baya alisya.....so kite kene control sume pemakanan die....esp bab2 junk food tu sume.....fast food....coklat....minuman...sume kene control....gula dlm makanan anak2 kite.....kene control...tu le penyebab budak menjadi hiper...n kite lak melalak2 mrh kan die.....padahal kite xtau slh tu dr kite...sumbat yg bukan2 kat anak kite....skrg ni kn byk sgt bahan2 yg xsepatutnya dlm makanan kite.....nama je sihat...padahal....ade gak benda2 yg xsepatutnya...klu xmcm mane nk sedap....mcm mane nk tahan lama....logik kn?...

n skrg mmg aku control....org cakap aku mencatu susu dan makanan anak aku.....aku pekakkan telinga....alhamdullillah...tgk skrg xde le terbahak2 masa tdo....xde lg muntah n tersedak time tdo....xke senang n xseksa budak tu....alhamdullillah....skrg sume diam...n ikut cara aku....biar die merengek asalkan die akan mendapat yg terbaik.....org ckp aku poyo sbb control mcm2....xleh mkn itu ini....alisya mmg aku xajar mkn coklat....cekedis ke sume mmg die xtau nikmat makanan tu mcm mane....n aku pasti sgt2 klu aku ajar...die akan menjadi ketagih....n pastinye akan membawa keburukan pada die n aku.....so say no to junk food....bukan nk sekat selera anak2...aku bg je die mkn mcm biasa...tp bukan pd benda2 yg leh jejaskan tumbesaran dan kesihatan die....aku tau nti dh besar aku xdpt nk control....tp selagi leh control...aku akan cuba sebaik mungkin....n aku nk anak2 aku tau.....sume yg aku buat adalah utk kebaikan diri die....



No comments :

:: Track je ::